Social success story: business coach Ilona “De 120.000 euro jaaromzet komt bijna volledig uit Instagram”

Social success story: business coach Ilona “De 120.000 euro jaaromzet komt bijna volledig uit Instagram”

In de blogserie Social success story interview ik verschillende ondernemers die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Ilona Annema, business coach voor ondernemers.

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Ilona Annema en mijn bedrijf heet Minimalistisch Ondernemen. Als business coach help ik ondernemers met minderen en versimpelen zodat ze meer focus, rust en winst in tijd krijgen. Mijn bedrijf bestaat 3 jaar maar puur businesscoaching doe ik nu 1,5 jaar. Ik werk 16 uur per week in/aan mijn bedrijf. En 8 uur per week is witruimte die ik zelf kan invullen. Zo heb ik vorig jaar mijn eigen boek geschreven en gelanceerd binnen die 8 uur.

“Ik werk 16 uur per week in/aan mijn bedrijf. En 8 uur per week is witruimte die ik zelf kan invullen”

2. Welke sociale media kanalen zet je in?

Sinds de start, dus 3 jaar geleden, ben ik actief op Instagram. En dat is ook meteen mijn kanaal. Bijna al mijn klanten komen via Instagram. Ja ik neem weleens een podcast op maar deze versterken mijn Instagram.

3. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Ik besteed per week ongeveer 5 uur aan Instagram. Dat is vooral om zelf content te creëren en te delen. Maar ook verbinding te maken met mijn (potentiële) klanten, ik voer heel veel gesprekken via DM haha. Daarnaast scroll ik natuurlijk ook door de feeds en stories van anderen, maar niet doelloos. Ik scan vooral wat er speelt, hoe kan ik daar weer inspiratie uithalen, wat is mijn mening er over? Maar ik meng me ook graag in gesprekken door op posts van anderen te reageren.

4. Heb je een contentstrategie? of ga je op een andere manier te werk?

Ik denk heel bewust na over wat ik post en wanneer. Ik denk vooral na over wat ik frame. Waarmee wil ik top of mind zijn bij mijn volger? Waarmee wil ik blijven hangen bij de ander? Dat kan inhoudelijk zijn over businesscoaching, marketing, conceptontwikkeling, mindset maar juist ook heel persoonlijk. Zo laat ik zien dat ik een bos type ben, dat ik een dochter heb, dat ik van latte en carrotcake houd. Dat frame ik dus ook en dat maakt het makkelijker voor mijn volgers om aan te haken op mij als persoon.

5. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Ik geloof heel erg in visie. Mijn bedrijf komt voort uit de visie die ik heb namelijk de kracht van minder, daar geloof ik in. Die visie komt in overal in terug, in mijn werk maar ook prive. Dan lees ik ergens een artikel over een onderwerp dat nu speelt en dan deel ik dan dat en geef ik mijn visie erop. Het grappige is dat ik mezelf daarmee weer direct frame zoals ik hierboven schrijf. Ik haal dus inspiratie uit de dingen die ik lees, zie en hoor. Wat ik meemaak met klanten of met mijn dochter, tijdens reizen.

6. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

Bij stories is er duidelijk onderscheid. Als ik iets luchtigs deel bijvoorbeeld dat ik het bos in ga dan gebeurt er niet zoveel. Als ik iets deel dat triggert bijvoorbeeld over belemmerende overtuigingen en ik voeg een sticker toe dan krijg ik heel veel reacties. Ook merk ik dat als ik video stories plaats deze het beter doen dan stories met alleen foto’s. In mijn posts is er minder onderscheid, die doen het overall allemaal goed. Ik ben wel heel persoonlijk in mijn posts, niet bang om mijn visie/mening/boodschap te delen.

7. Wat zijn voor jou 3 punten geweest waardoor je succes op sociale media hebt en hier klanten uithaalt?

1. Ik heb weinig kritische gedachten en voel geen belemmeringen.
2. Ik heb mijn boodschap/visie heel helder. Gecombineerd met 1 (dus het durven delen) maakt het sterk.
3. Ik heb helder voor wie ik er ben, wat die persoon nodig heeft en hoe ik de ander kan helpen. En ook 1 speelt hierin weer een rol want ik durf dit te ‘verkopen’.

8. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

Ik doe het allemaal zelf. Ik merk ook dat wanneer ik een bepaalde energie of emotie voel, ik hele sterke posts schrijf, dus dat doe ik graag zelf. Ik adverteer niet voor mijn businesscoaching, en besteed dat dus ook (nog) niet uit.

9. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Gemiddeld is mijn omzet rond de 10.000 euro bruto per maand. Dat is dus zo’n 120.000 euro per jaar omzet, waarvan +- 80.000 winst. Die komt bijna volledig uit Instagram. Mijn klanten volgen mij vaak al een tijd op Instagram en kiezen dan bewust voor mij als coach. Ze sturen me vaak ook een berichtje: ik volg je al een tijdje en voel dat ik door jou gecoacht wil worden. Ondernemers die mij niet of nog niet lang volgen en bijvoorbeeld via via komen of via een FB oproep die vallen vaak af, die passen dan toch niet.

“Gemiddeld is mijn omzet rond de 10.000 euro bruto per maand. Die komt bijna volledig uit Instagram”

Neem een kijkje op Ilona haar Instagram of op haar website.

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Geef een reactie