Social success story: grafisch ontwerper en illustrator Marion “Ga Instagram stories maken! Het liefst met je gezicht erop”

Social success story is de blogserie waarin ik verschillende ondernemers interview die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Marion Cremers, illustrator en grafisch vormgeefster en tevens mede-eigenaar van Los & Lippig borrels.

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Marion, 30 jaar en mijn bedrijf heet Studio Cremers en bestaat officieel al 4 vier jaar. Maar voor mijn gevoel ben ik pas écht begonnen toen ik ontslag nam en volledig voor het ondernemerschap ging begin 2019.
Een aantal jaren terug ontdekte ik – per ongeluk – de wondere wereld van het waterverven. En nu werk ik dus als fulltime self-taught illustrator & grafisch vormgever. Ik maak veel geboorte- en trouwkaartjes, unieke brandings voor ondernemers (inclusief illustraties) en heb onlangs mijn eerste online cursus gelanceerd! Ondernemen en de vrijheid die het met zich meebrengt is fantastisch! Ik leer iedere dag, werk met de leukste klanten en ben vrij om uit te voeren wat ik wil. Als ik in de flow zit kan ik soms wel 7 dagen aan een stuk werken, maar dat is echt niet mijn standaard. Gemiddeld werk ik denk ik zo’n 50 uur p.w. Ik zit volop in de opstart-, opschaal- en ontwikkelfase met beide bedrijven (Studio Cremers en Los & Lippig). Als het goed voelt werk ik en als ik een dag rust nodig heb dan pak ik die ook. Heerlijk die vrijheid!

“Ik leer iedere dag, werk met de leukste klanten en ben vrij om uit te voeren wat ik wil”

2. Welke sociale media kanalen zet je in?

Ik zit eigenlijk alleen op Instagram. Redelijk veel zelfs 😉 Mijn stories worden sinds kort automatisch op Facebook gezet, maar ik werk dus voornamelijk vanuit Instagram. Ik zie het als mijn online portfolio en een manier om écht een band te creëren met mijn potentiële klanten. Sinds ik actief stories maak (1,5 jaar nu) ben ik enorm gegroeid in mijn volgers aantallen, bereik en het aantal opdrachten voor Studio Cremers. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik het superleuk vind om kennis te delen en mijn volgers te inspireren.

3. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Dit vind ik altijd een confronterende vraag haha. Omdat ik weet dat het VEEL is. Ik heb mijn insta-timer gezet op maximaal 3 uur per dag. En tegenwoordig zie ik die niet meer iedere dag. Dus ik zou nu 15 uur per week gokken. Ik denk dat 4 uur daarvan doelloos scrollen zijn. Die moeten nog wat omlaag 😉 De rest is dus wel echt strategisch. Dus stories plaatsen, reageren op reacties, reageren op anderen stories en posts, hashtags volgen en daarop reageren etc. Op de lange termijn weet ik dat dat potentiële klanten oplevert.

Zo heb ik mijn volgers meegenomen in het proces van het maken van mijn online cursus Leren Digitaliseren in Photoshop. Ze konden meedenken over de inhoud, ik vroeg of ze hierop zaten te wachten en heb veel stories gemaakt over de struggles. Het resultaat? Op de dag dat mijn cursus – per ongeluk – online stond zonder enige informatie, tekst oid, werd hij 10x in een middag gekocht. Gewoon omdat mensen zéker wisten dat het het waard was, omdat ik ze op de hoogte gehouden had. Hoe vet is dat?!

“Op de dag dat mijn cursus – per ongeluk – online stond zonder enige informatie, tekst oid, werd hij 10x in een middag gekocht. Gewoon omdat mensen zéker wisten dat het het waard was, omdat ik ze op de hoogte gehouden had”

4. Heb je een contentstrategie? of ga je op een andere manier te werk?

Yes dat heb ik zeker. Ik heb hiervoor een online cursus gevolgd en er heel serieus over nagedacht. Daarnaast heb ik ook iemand naar mijn Instagram laten kijken qua statistieken, hashtag gebruik en mijn biografie. Daardoor weet ik bijvoorbeeld wanneer mijn volgers online zijn en wat voor stories goed werken. Dit heb ik allemaal afgelopen half jaar gedaan. Daarvoor deed ik alles op gevoel, dat ging goed. Maar op een gegeven moment zag ik in dat het ook efficiënter kon en dat ik veel tijd kwijt was aan content bedenken. Sinds ik hier een cursus voor gevolgd heb weet ik hoe ik gemakkelijk contentideeën kan verzinnen en heb ik een lijst van ruim 80 ideeën klaarstaan. Iedere week plan ik mijn posts in.

5. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Als ik boeken lees (met name zelfontwikkelingsboeken) krijg ik altijd ontzettend veel ideeën. Mijn ideeën of lessen daarover kan ik delen, maar ik kan ook tips en inzichten delen. Maar door mijn doelgroep supergoed te onderzoeken weet ik precies wat ik kan delen om ze echt te boeien. 

6. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

Omdat ik mijn statistieken heb laten analyseren en ze nu zelf in de gaten hou kan ik dat goed zien. Ik weet dat mijn persoonlijke verhaal het altijd goed doet, foto’s en stories van mijn hond, zelfontwikkelingstips en het delen van mijn illustratiewerk. Daarnaast doen foto’s waarin ik IN de camera kijken lach het vaak het beste. Die zet ik dus bij posts waarin ik tips en info over mezelf deel. Het was even een drempel om mezelf zoveel te laten zien, maar ik weet dat het werkt. En ik vind het bij anderen ook leuk om te zien.

7. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

1. Sowieso ga stories maken! Het liefst met je gezicht erop. Vertel wat je doet, laat zien wie je bent en zorg dat mensen zichzelf met jou kunnen identificeren.

2. Verdiep je in je eigen gedachtes. Waarom wil je je gezicht niet laten zien, terwijl je wel voelt dat je het wil? Lees boeken, volg inspirerende instagrammers en stap uit die comfortzone!

3. Laat je gezicht ook zien in je posts. Wissel hoge kwaliteitsfoto’s af met een selfie, zodat het er niet té gelikt uit ziet.

4. Deze kon niet ontbreken: Deel waarde! Zorg dat mensen je graag volgen omdat je zoveel interessante waarde deelt. Als je dan straks iets verkoopt zijn mensen sneller geneigd iets van je te kopen, omdat ze je al zo goed kennen én omdat je ze al zoveel gegeven hebt.

8. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Ik heb ooit de #winactie gebruikt bij een winactie. Hierdoor trok ik zóveel mensen aan die totaal niet mijn doelgroep waren. Geen aanrader! Ohja en ik was JAREN geleden zo’n type die heel veel mensen ging volgen en daarna ging ontvolgen haha. Sowieso nooit aan beginnen 😉

9. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

Ik doe alles zelf, voor nu! Voor mijn andere bedrijf Los & Lippig maakt iemand onze contentplanning en analyseert ze onze statistieken. Daarnaast hebben we een VA die sommige standaard stories voor ons post. 

10. Adverteer je ook op sociale media?

Ja ik heb hier een training in gevolgd. Ik wilde dit graag leren, zodat ik dit kon toepassen tijdens de lancering van mijn online training. Daarnaast wil ik het ooit gaan uitbesteden, maar dan weet ik wel graag wát ik uitbesteed.

11. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Mijn inkomen is heel verschillend. Afgelopen januari haalde ik mijn hoogste maandomzet ooit: 5500 euro. Dat is de helft van mijn omzet van 2019. Nu moet ik zeggen dat er nu weer ‘weinig’ binnenkomt, omdat mijn focus op het ontwikkelen ligt. Dus ik zit nu rond de 1000-2000 euro omzet per maand. Nu veel tijd en geld investeren om straks veel meer te kunnen verdienen, dat is het doel! 90% van mijn klanten komen via Instagram. Zelf heb ik het idee dat ik ze al wat langer ken, omdat ik ze al regelmatig op Instagram voorbij heb zien komen. Dat vind ik dus het leuke van social media 😉 De andere 10% zijn bekenden (van bekenden, van bekenden).

Extra tip:

“Volg mensen die je interessant vindt, waar je inspiratie van krijgt, waar je van opvrolijkt! En ontvolg vooral mensen die je geen goed gevoel geven. Dat is zó zonde van je energie en van je eigen vibe!”

Neem een kijkje op Marion haar Instagram of op haar website.

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!