Social success story: jurist Sharon “De klanten uit social media zijn vaak de stille volgers, waarvan ik geen idee had dat ze me überhaupt volgden”

social succes story overzicht sharon

Social success story is de blogserie waarin ik verschillende ondernemers interview die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Sharon de Rooij, jurist voor ondernemers.

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Sharon, 30 jaar en onder de naam Lady Lawyer help ik ondernemers met het opstellen van hun juridische fundament in begrijpelijke taal. Ik heb me per 1 januari 2018 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Hoewel ik weer in Nederland woon werk ik nog steeds een beetje volgens mijn digital nomad ritme wat neerkomt op zo’n 4 uurtjes per dag (maar dan wel vaak 7 dagen per week)

2. Welke sociale media kanalen zet je in?

Instagram en Facebook actief, LinkedIn af en toe. Op Instagram ben ik al een hele tijd actief, maar toen was het gewoon mijn persoonlijke account. Op dat persoonlijke account ging ik sinds het begin van Lady Lawyer steeds meer juridische dingen en ondernemersdingen delen en zo is dat account ook half zakelijk geworden. Juist de mix van het zakelijke en persoonlijke vind ik zelf heel fijn om erin te houden en kies er dan ook bewust voor dat niet in verschillende accounts te scheiden. Ik kies op dit account ook niet perse voor een bepaalde strategie. Ik bedenk mijn content niet vooraf maar schrijf wanneer ik iets te vertellen heb. Daarnaast post ik zo’n 10-20 stories per dag, omdat ik nogal veel te vertellen heb haha ;). Wel heb ik een wekelijks terugkerende rubriek op Instagram waarbij ik elke woensdag een juridische waar/niet waar stelling post in mijn stories en de volgende dag het antwoord met de juiste uitleg plaatst in mijn feed.

Dit antwoord (dus niet de quiz zelf) post ik ook op mijn zakelijke Facebookpagina. Die heb ik ook sinds de start van mijn onderneming maar ik doe verder niet echt moeite die te laten groeien. Wanneer ik echt iets belangrijks post op Insta zet ik dat 1 op 1 door naar Facebook.

3. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Ik open Instagram als een van de eerste dingen in de ochtend, scroll er een paar keer per dag doorheen (ik ben een fervent liker) en ga er ook zeker weer mee naar bed. Ik BEKIJK letterlijk elke post die wordt geplaatst omdat ik er zo vaak per dag doorheen scroll, maar ik lees eigenlijk alleen de dingen waarbij de eerste paar zinnen me aanspreken, dan reageer ik vaak ook even op die post. Doelloos vind ik Instagram echter nooit, ik haal er elke keer wel iets uit. Als het geen business inspiratie is, is het gewoon vermaak. En dat vind ik nooit verspilde tijd.

4. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Dit is echt puur wat me zelf bezighoudt. Een situatie die ik uit klanten haal. Iets wat ik tegenkom in het werk of op internet. Iets wat in het nieuws is en discussies oplevert. Maar dus ook persoonlijke dingen die me op dat moment bezighouden. Dan schrijf ik er direct een post over.

5. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

De wekelijkse stelling is een hot item. Hoewel het antwoord daarop vaak niet veel likes krijgt, worden deze posts wel vaak opgeslagen en krijg ik er veel DM’s over. Op de stelling zelf (de quiz in de stories) wordt wekelijks heel goed gestemd en ook daar krijg ik dan veel reacties over. Verder doen posts waarin ik een discussie uitlok het erg goed. Ik ben iemand die erg direct is en mijn mening niet voor me houdt en daar wordt dan ook weer door anderen op gereageerd. Ontstaan veel leuke gesprekken uit.

6. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

Zichtbaar zijn, ik zei al dat ik ontzettend veel gebruik maak van stories. Ze zien dan toch continu weer even Lady Lawyer oppoppen.
+ Kennis delen en niet bang zijn om teveel te delen en dingen te herhalen
+ Jezelf zijn, juist dat persoonlijke randje laten zien en jezelf niet anders voordoen dan je bent, prikken mensen zo doorheen

7. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Op Facebook net zo actief willen zijn als Instagram. Ik vind zeker niet dat je je maar op 1 kanaal moet focussen, maar vind wel dat je er eentje uit moet kiezen waar je de meeste aandacht aan geeft omdat je daar het meeste uithaalt.

8. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

 Alles zelf! Social media vind ik hetzelfde als mijn mail: ik wil dat niet uitbesteden. Ik wil dat IK mijn Tone of Voice overbreng, hoe goed je dat ook aan een ander kunt leren. Alleen ik weet hoe ik dingen in mijn hoofd heb en ik wil dat zelf dan ook overbrengen. Plus dat ik dat persoonlijke erin wil houden. Als iemand mij een berichtje stuurt wil ik ook dat ze van mij antwoord krijgen. Adverteren op sociale media doe ik weinig, maar als ik het doe, doe ik dat ook zelf.

“De klanten die via social media bij me terecht zijn gekomen zijn vaak de stille volgers, waarvan ik geen idee had dat ze me überhaupt volgden”

9. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Maandelijks draai ik ongeveer 6k. Een precieze verdeling weet ik niet, terwijl ik wel onderaan elke offerte aanvraag de vraag stel hoe ze bij me terecht zijn gekomen. Hoewel dat op het begin het meeste via-via was, zie ik nu steeds vaker antwoorden als “ik volg je al een tijdje op Instagram”. Als ik een schatting zou moeten maken is het nu denk wel tegen de 50/50 aan. Het opmerkelijkste daaraan vind ik dat die klanten die via social media bij me terecht zijn gekomen vaak de stille volgers zijn, waarvan ik geen idee had dat ze me überhaupt volgden. Vind ik natuurlijk aan de ene kant heel leuk, want dan zie je dat zelfs als je geen likes of comments krijgt, je posts wel verschil kunnen maken, maar ik vind het juist ook altijd zo gezellig als volgers een gesprekje met me aangaan, even hoi zeggen 🙂

Neem een kijkje op Sharon haar Instagram of op haar website.

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!