Social success story: Iep Bergsma (fotograaf) “De posts waarin ik eerlijk ben over de rafelrandjes werken het beste. ”

Social success story: Iep Bergsma (fotograaf) “De posts waarin ik eerlijk ben over de rafelrandjes werken het beste. ”

Social success story is de blogserie waarin ik verschillende ondernemers interview die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Iep Bergsma, fotograaf. Op Instagram zie je veel van haar prachtige foto’s voorbij komen.

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben iep Bergsma en ik ben dé fotograaf voor vrouwelijke ondernemers. Ik help vrouwen met sprankelende en passende beelden, zodat zij hun lievelinsgklanten aantrekken, de stap naar (meer) professionaliteit zetten en daarmee keiharde euro’s verdienen met dat wat ze het allerleukste vinden om te doen. Ik ben auteur van Picture Perfect ’19 en Insta Perfect die in november dit jaar (2020) uitkomt. Verder spreek ik over personal branding en mental health in mijn podcast, op scholen en op events.

In januari 2017 heb ik mij ingeschreven omdat de opdrachten binnen begonnen te stromen en ik klaar was voor de volgende stap. In juli 2018 studeerde ik af aan mijn MBO opleiding fotografie. Vanaf dat moment heb ik een sprong in het diepe genomen en ben ik fulltime gaan ondernemen. Ik liet alles achter in Friesland en verhuisde naar Hilversum. Dat is een van de beste keuzes ooit geweest!

Ik shoot gemiddeld 1-3 dagen in de week en de rest besteed ik aan andere taken binnen mijn bedrijf (marketing, sales, editen etc) en vrije tijd. Ik zit momenteel in een shift om minder te gaan werken en meer tijd te nemen voor de andere dingen die óók belangrijk zijn, zoals zelfzorg!

Ik maak op dit moment gebruik van Instagram en LinkedIn. Op Instagram focus ik mij het meeste. Daar ben ik dus ook erg actief en daar haal ik de meeste van mijn klanten vandaan. Of eigenlijk: mijn klanten vinden mij daar. Ik maak ook gebruik van LinkedIn maar zit daarin nog in de opstartfase en ben nog zoekende. Wel vinden mijn klanten mij ook via LinkedIn en haal ik daar ook sales uit. Mijn eerste ‘ondernemers’ post op Instagram vond plaats op 5 oktober 2017. Mijn eerste post op LinkedIn was in 2018.

2. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Ik besteed heel erg veel tijd aan sociale media. Ik heb het even opgezocht in mijn telefoon en ik ben gemiddeld bijna 3 uur per dag bezig met Instagram. Dat bestaat uit stories posten, posts maken en plaatsen, op dm’s reageren, reacties plaatsen.. Noem maar op. Ik ben weinig ‘doelloos aan het scrollen’ en zet het dus bijna altijd strategisch in.

Toen ik aan het opstarten was deed ik eigenlijk maar wat en dat werkte. Wat ik dan precies deed? Ik postte op en vanuit gevoel. Wat hield mij bezig? Hoe voelde ik mij? Waar werd ik blij van? Wat stond er op de planning etc. Ik deelde heel veel en heel open en dat sloeg aan. Ik was vaak en consistent aanwezig online en dat werkt. Het is geen hogere wiskunde, maar je moet er wel voor gaan! Op gevoel posten en werken doe ik nog steeds, maar ik blijf ook strategisch en kritisch kijken naar hoe, wat en wanneer ik post om het optimale resultaat te behalen: de echte connectie aangaan met volgers en fans om ze vervolgens klant te maken.

3. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Dat haal ik echt uit mijn eigen leven. Ervaringen die ik opdoe, gesprekken die ik voer, gevoelens.. Noem maar op. Ik let totaal niet op wat hip is of een hype. Ik denk dat dat mijn kracht ook is. Die authenticiteit in posts. Dat slaat aan. Mensen zijn klaar met dat gepolijste en snakken naar herkenning, erkenning en transparantie.

Mensen zijn klaar met dat gepolijste en snakken naar herkenning, erkenning en transparantie.

4. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

De posts waarin ik eerlijk ben over de rafelrandjes. Ik struggle al de helft van mijn leven met mijn mentale gezondheid en vele mensen met mij. Maar ook de posts over mijlpalen, mijn boeken en mijzelf doen het heel erg goed. Het leuke is dat ik zoveel betrokken volgers en fans heb. Ze vieren echt met mij mee.

5. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

Authenticiteit. Sowieso. En dit is een woord dat je nu overal voorbij ziet komen, maar het is écht waar. Als jij vanuit je binnenste onderneemt en deelt, dan voelen mensen dat. Die connectie is zo belangrijk en een onmisbaar element. Maar het onderscheid je ook. Waar sommigen zich in alle bochten wringen om het tempo van alle nieuwe hypes te volgen blijf ik mij focussen op mijn eigen eilandje.

Consistentie. Ook een hele belangrijke. Ik ben vanaf het begin consistent aan het posten en ben daardoor heel zichtbaar. Dat zorgde in het begin direct voor opdrachten en ik en mijn bedrijf werden snel opgepikt door grote namen als The Social Good Girl. Maar ook heeft die consistentie en zichtbaarheid mij twee boekdeals bij uitgeverij Kosmos opgeleverd.

Creativiteit. Wees creatief en val op. Door mij als een van de eerste fotografen in Nederland te focussen op alleen maar vrouwelijke ondernemers viel ik op. Door mijn creatieve kunstwerkjes in mijn stories viel ik op. Door mijn eigen lichte sprankelende fotografie stijl viel ik op. Durf buiten de lijntjes te gaan en zoek naar wat jou uniek maakt en waarin jij creatief kan zijn om daarmee vervolgens op te vallen.

Inmiddels weet ik dat kwaliteit boven kwantiteit gaat

6. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Ik kwam erachter dat niet alle strategieën voor iedereen werken: je hebt je eigen strategie nodig. Zo heb ik heel lang gedacht dat ik élke dag moest posten en op meer dan 2 verschillende kanalen actief moet zijn.. Inmiddels weet ik dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en post ik minder vaak en op 2 kanalen i.p.v meer, maar nog wel consistent. Ik wil je meegeven dat het zeker waardevol is om alle tips en tricks rondom social media uit te pluizen, maar kijk, probeer en voel vooral wat voor jou werkt en wat goed voelt. Dicht bij jezelf blijven is heel belangrijk.

7. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

Ik doe het helemaal zelf. Het is soms overwhelming, maar ook zó leuk. Dat directe contact met volgers en fans is te gek. Ik vind dat veel te leuk om uit te besteden. Mocht het echt de spuigaten uit lopen en wordt het mij teveel? Dan wil ik wellicht iemand inhuren om mij te helpen, maar ik vind het wel heel belangrijk dat die authenticiteit goed gewaarborgd wordt!

8. Adverteer je ook?

Op het moment niet. Ik heb het wel een tijdje uitbesteedt rondom mijn eerste boek Picture Perfect. Voor mijn tweede boek gaan we zeker weer advertenties gebruiken en wellicht in de toekomst ook voor mijn shoots. Ik weet bij wie ik dan moet aan kloppen *knipoog*

9. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Als ik naar mijn jaaromzet kijk, dan komt 80% van mijn klanten via social media. 70% uit Instagram en 10% van LinkedIn. Dat is ook logisch, want op LinkedIn ben ik nog zoekende en op Instagram heb ik mijn draai helemaal gevonden. De overige 20% komen via collega’s in het creatieve vak bij mij terecht. Vaak via een doorverwijzing.

Ben je benieuwd naar Iep haar boeken?
In haar eerste boek ‘Picture Perfect’ geeft ze al haar geheimen prijs voor het maken van de beste foto’s, reportages en Instafeeds.

Mijn tweede boek ‘Insta Perfect’ is hét boek voor wie fotografie optimaal wil inzetten op sociale media. Ik laat je in dit vervolg op “Picture Perfect’ zien dat goede Instagramfotografie niet alleen draait om mooie plaatjes, maar dat het optimaal inzetten van fotografie zorgt voor meer impact, betere merkbeleving en dus meer succes. Insta Perfect is vanaf 2 november 2020 te verkrijgen. Op de hoogte blijven van de pre-order? Volg Iep op, waar anders ;), Instagram @iepbergsma

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Geef een reactie