Van brave teksten naar (sociale media) content met pit

Gastblog door Lotte van den Broek

Tips voor zakelijke content die van het scherm af spat

Je start een onderneming, en, gek genoeg, conformeer je je direct aan wat jij denkt dat jouw doelgroep van jou wil horen, zien en lezen. Hartstikke logisch beredeneerd; je bent nu een professional en ze moeten je wel serieus nemen, toch?

Maar waarom was je nu eigenlijk een onderneming gestart? Je wil nu eindelijk aan de slag voor JOUW droom en JOUW boodschap, toch? Nou dan. Waarom pas je je direct aan?

Hoewel in eerste instantie jouw gedachte niet verkeerd is, word je door jezelf aan te passen al snel een 13-in-een-dozijn-ondernemer. En worden je teksten koud en saai.

En dat wil je niet, toch?

Ik heb goed nieuws voor je: je hoeft je niet te conformeren aan wat jij denkt (of eigenlijk invult voor een ander) dat juist is. Hoe fijn is het dat jij juist jezelf mag blijven?

Dat we zakelijke doeleinden hebben, betekent niet dat onze persoonlijkheid en alle humor eruit geknepen moet worden om klanten aan te trekken. Die zien jou namelijk pas op het moment dat jij opvalt.

MET KRACHTIGE TEKSTEN MAAK JE EEN CONNECTIE

Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Wanneer jouw ideale klant een tekst leest, wil zij de persoon erachter horen om een connectie te voelen. Het geeft haar de zekerheid dat zij een goede investering doet.

Eėn van de grootste voordelen van social media is dat je snel en op grotere schaal nieuwe connecties maakt. Die benut je het meest wanneer jij jezelf bent. Daarmee spreek je mensen aan die bij jou passen, die AAN gaan van jouw verhaal.

Meer power in je content betekent: iemand tot actie aanzetten. Dit doe je door te inspireren, door jouw doelgroep de volgende stap helpen te zetten. Jouw teksten bereiken echter het meeste effect wanneer lezers de persoon achter jouw woorden écht leren kennen.

WAT PRAKTISCHE TIPS

Bepaalde schrijftechnieken maken je teksten krachtiger. versterken jouw boodschap. Schrijf teksten in tegenwoordige tijd, gebruik zo min mogelijk werkwoorden zodat jouw tekst niet wollig wordt, just to name a few.

De volgende tips zorgen ervoor dat jouw tekst authentieker wordt en dat jij jouw boodschap versterkt:

Gebruik details

Met specifieke details maak jij jouw teksten beeldender. Je past dit het beste toe wanneer je de tekst al hebt geschreven. Lees het na, en kijk waar je algemene woorden/onderwerpen kunt vervangen met iets specifieks!

Storytelling

Zuig jouw lezers direct in jouw content door een verhaal te vertellen. Kans is groter dat jouw tekst wordt uitgelezen, iedereen wil namelijk weten hoe een verhaal eindigt!

Dit kan een anekdote zijn van een klant, maar een dagelijkse situatie, of een inzicht dat je in een andere situatie hebt opgedaan, maar die toepasselijk is voor wat jij wil vertellen.

Wees jezelf

Ik eindig met de belangrijkste tip. Dit is niet te kopiëren of over te nemen door concurrenten. Het is wat jou onderscheidt van de rest, wat jou uniek en aantrekkelijk maakt, waarom klanten met jóu willen samenwerken.

Schrijf zoals je spreekt, optimaliseer daarna. Heb maling aan jezelf en vooral veel plezier in het schrijven, want geloof me, schrijven is echt supergaaf. En je kunt er zoveel mee bereiken. Let maar op.

Deze blog is geschreven door Lotte, contentcoach voor ondernemers. Voor meer tips en inspiratie, volg haar op Instagram.

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!