Adverteren, wellicht heb je het zelf al gedaan. Of misschien heb je het gezien bij iemand anders. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kán adverteren, jij dus ook! Het is niet heel moeilijk, maar je moet het wel eerst even snappen. Ik maak zelf veel advertenties en ik coach veel ondernemers die (starten met) adverteren. En er zijn een aantal dezelfde ‘fouten’ die telkens worden gemaakt. Daarom in deze blog: De meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook en Instagram. Lees je mee?
Waarom wil je adverteren op Facebook en Instagram?
Maar eerst, waarom zou je gaan adverteren? Misschien ken je het wel, maar zet je het toch nog niet in voor je business. Voordat ik verder in ga op de meest gemaakte fouten wil ik je daarom nog één keer vertellen waarom, ook jij, zou kunnen beginnen met adverteren!
Je bereikt jouw exacte doelgroep met Facebook advertenties
Bijna iedereen zit op Facebook of Instagram en het is dus een hele toegankelijke manier om je doelgroep te benaderen. Je kan specifiek targetten op leeftijd, beroep, plaatsen of interesses. Daarnaast kan je ook mensen jouw advertentie laten zien die bijvoorbeeld al eens op jouw website hebben gekeken of iets in hun winkelmandje hebben gestopt, maar toch op een of andere manier de aankoop niet hebben voltooid.
Facebook en Instagram adverteren is de meest goedkope manier om te adverteren en heel goed meetbaar.
Vergelijk het met een tijdschrift of een tv reclame, dan weet je niet wat er gebeurt nadat mensen het hebben gezien. In Facebook Manager (waar je de advertenties in laat draaien), kan je dat wel precies zien!
Test met verschillende advertenties
Er zijn heel veel mogelijkheden met adverteren, je kan bijvoorbeeld testen tussen twee advertenties! Zo kan je precies zien welke het beste werkt.
Klein beginnen, maar ook groot uitpakken
Je kan groot en klein beginnen, maar met weinig budget kan je ook al beginnen met adverteren. V.a. €1 per dag kan je al aan de slag! Leer hoe je goed kan adverteren en wat werkt, dat is een kwestie van testen. Wanneer je merkt dat iets goed werkt, kan je het gaan opschalen. Durf dan ook groter te denken en echt flink te investeren.
Je kunt het zelf!
Je kunt het zelf doen en je hebt dus niemand nodig. Je moet het systeem even leren kennen, maar als je het snapt hoe het werkt, verdient het die tijd zo snel terug! Je bent namelijk als je adverteert ook zichtbaar als je op dat moment niet op Instagram bent! Zo blijven jouw (potentiële) klanten jou voorbij zien komen!
Check this: mijn training ‘succes met ads’ (online training)
De meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook en Instagram
Oke, nu we weten waarom we ook al weer gingen adverteren kunnen we ons behoeden voor de meest gemaakte fouten. Trap hier dus niet in ! Jij hebt het geluk dat er al heel veel ondernemers jou voor gingen met adverteren en dus precies kunnen vertellen wat je juist wel, en wat je juist niet moet doen.
Drukken op de blauwe ‘promoot’ knop bij een instagram post
Facebook heeft twee systemen: het adverteren systeem en het promoot-knop systeem. Met het promoot-knop systeem zijn de mogelijkheden veel minder uitgebreid. Met deze knop krijg je veel volgers en likes, maar minder aankopen. Als dit je doel is: meer impressies en volgers op instagram, dan is deze knop wel handig. Maar zodra je wilt gaan verkopen en gaan testen (en laten we eerlijk zijn, dat willen we) kun je beter kiezen voor het advertentie systeem van Facebook.
Lees ook: verkoop jouw product gemakkelijk met Instagram shopping
Geen (juiste) strategie bij je advertenties
Bedenk goed wat je wilt, wat is jouw doel met de advertentie? Dan maak je een plan: kan jij direct uit de aversie een product verkopen of is jouw product ‘duur’ en moet je eerst je klanten ‘warm maken’ (jou leren kennen) zoals we dat in de marketing zo mooi noemen. Bedenk een goede strategie en zet daar vol op in.
Je kent jouw ideale klant niet goed genoeg
Als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Als je niet precies weet wat jou doelgroep is, test dan met verschillende doelgroepen! In welke leeftijdsrange zit die, welke interesses heeft die? Durf in te zetten op een kleine specifieke groep en ga daar vol voor!
Je gaat in één keer exponentieel opschalen
Het advertentie systeem is een systeem die je moet leren kennen. Wanneer je in een keer je advertenties opschalen schrikt Facebook daarvan. Ik noem het ook weleens: ‘een systeem dat snel overprikkelt raakt’. Het systeem heeft geleert bij het startbedrag een bepaald resultaat te leveren. Geef jij in een keer 30x zoveel geld aan Facebook, dan wordt het een beetje overal geven en kan het zijn dat je minder mensen bereikt. Schaal langzaam op, kies bijvoorbeeld voor eerst voor €20 per dag, dan €50 enz.
Je test je Facebook en Instagram advertenties niet
Veel ondernemers zetten maar 1 doelgroep in met 1 advertentie. Maar het is juist super slim om te gaan vergelijken. Wat werkt wel? Sommige advertenties spreken meer aan dan anderen en leveren dus ook meer op. Zo kan je nog beter je doelgroep in kaart krijgen en bekijken welke mensen jouw product kopen/downloaden. Aan 1 advertentie heb je eigenlijk niet zo veel. Testen heeft tijd nodig, maar kan ontzettend waardevol zijn.
Hopelijk heb je iets aan de meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook en Instagram, succes met adverteren!
Ben je klaar om meer te gaan leren over Facebook en Instagram adverteren? Klaar om winstgevende advertenties te gaan maken? Doe dan mee met mijn online training Succes met ads. Tientallen ondernemers gingen je al voor. Klik hier voor meer info

