“Als je meer geld met je online onderneming wilt verdienen, moet je je conversie verhogen”, dat heb je vast al wel eens horen vallen. En zo is het precies. Maar hoe dan?! Conversie betekent eigenlijk heel eenvoudig ‘het behalen van een vastgesteld doel’. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat het doel van je webshop is dat bezoekers een bestelling doen dan is dat ‘conversie’. Maar je kunt ook als doel hebben dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief door hun e-mailadres achter te laten.
De conversie van MKB webshop/sites ligt vaak rond de 1%. Dat betekent dat 1 op de 100 bezoekers overgaat tot de actie die je als doel hebt gesteld. Met andere woorden 99% van de webshop bezoekers doet niets (van wat jij wilt) en gaat weer (met lege handen) weg. Die 1% kan echt hoger…
Ook als je gaat kijken naar Facebook en Instagram advertenties, wil je ook naar het stuk er achter kijken. Je verwijst mensen bijvoorbeeld door naar je site, maar dan moet de site wel kloppen. Een ideale mix dus 🙂
Hoe verhoog je conversie?
Ik hoor je denken: “Hoe dan?!”. Het eenvoudigste antwoord daarop is: kruip in de huid van je klant. En dat doe je -in het kort- door jezelf het volgende af te vragen als je bezoeker bent aan je eigen webshop/site:
• Hoe veilig en betrouwbaar komt het hier op mij over?
• Kan ik direct vinden wat ik zoek?
• Voel ik me aangesproken door wat ik zie en heb ik zin om te lezen?
• In hoeverre snap ik direct waar de webshop over gaat?
Al deze zaken zijn dus onderdeel van je conversie strategie.
1 – Zorg voor vertrouwen op je website
Laat zien dat je geen fake webshop bent. Dat klinkt vreemd, maar het is nodig als je je bedenkt dat naar schatting 1 op de 5 Nederlandse webshops onbetrouwbaar is (bron: Consumentenbond). Vertrouwen blijkt o.a. uit: duidelijke branding, foutloos taalgebruik, volledige contactgegevens, een keurmerk en het gezicht achter de onderneming laten zien.
2 – Elimineer keuzestress bij het aankoopproces
Zorg voor rust op elke pagina. Het moet overal in één oogopslag duidelijk zijn wat er op de pagina te doen of te bestellen is en hoe je dat het snelste doet. Dat betekent: niet teveel schreeuwende acties, knoppen en aandacht trekkende zaken. Houd voor ogen dat het bij een webshop om bestellingen gaat. Alles moet dus zo ingericht zijn dat elk bezoek idealiter leidt tot een aankoop.
3 – Lekker snelle website!
40% van de consumenten verlaat een pagina die langer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Naarmate de laadtijd van de pagina toeneemt van één tot tien seconden, neemt de kans dat een mobiele gebruiker de site verlaat met 123% toe.
Dus: hoe sneller een pagina wordt geladen, hoe kleiner de kans dat een gebruiker het wachten beu wordt en de pagina sluit. Los problemen op en identificeer ze met behulp van een tool zoalsPageSpeed Insight Google.
TIP: met de Conversie Booster van Sell your stuff online ligt groei binnen handbereik! Met code ‘MANONMODERNSTORY’ krijg je 15% korting!! (dit is ook op andere producten uit de shop)
Dit was een gastblog door Mariko Naber
Mariko is branding & content strateeg en de auteur van bestseller Sell your stuff online – webshop werkboek (met code ‘MANONMODERNSTORY’ krijg je 15% korting). Dit boek was het startsein voor het handige online platform waar Mariko en haar team haar kennis en ervaring op het gebied van branding, online marketing en e-commerce inzet om (webshop) ondernemers zo succesvol mogelijk te maken.