Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst dat je meer omzet en winst gaat draaien. Dit is vaak één van de meest belangrijkste doelen van ondernemers: je omzet verhogen. Of je nu een product of dienst verkoopt, startend bent of al veel ervaring hebt, je stijgende lijn in omzet wil voortzetten of uit een periode van minder omzet wil komen. Geen zorgen: met een aantal kleine stappen kun je al heel veel resultaat behalen. Aan de ene kant door meer klanten te werven, maar het kan ook zeker met dezelfde hoeveelheid klanten. Ik geef je een aantal tips die je direct toe kunt passen om meer omzet te genereren.
Bundels van producten aanbieden voor meer omzet
Ik hoor je denken: “wat is het bundelen van producten?”. Bundelen houdt in dat je verschillende producten of diensten letterlijk met elkaar bundelt en aanbiedt als een pakket of bundel voor een speciale prijs. Op deze manier vergroot je de waarde voor je klanten en kun je tegelijkertijd je omzet verhogen. Bundels maken het voor klanten vaak makkelijker om te kiezen. Ook kunnen bundels ervoor zorgen dat klanten meer uitgeven dan ze oorspronkelijk van plan waren. Zorg er wel voor dat de bundels aantrekkelijk geprijsd zijn en het de klant ook echt voordeel oplevert. Zo is het logisch dat je met een bundel korting weggeeft of een gratis product aanbiedt.
Voorbeeld van een bundel voor meer omzet:
Normaal verkoop je je verzorgingsproducten voor ieder los €20,-. Je maakt een bundel van drie verzorgingsproducten en biedt deze vervolgens als totaal aan met korting en een extraatje: “Koop drie producten, dan krijg je €10,- korting én een extra make-up tasje gratis”.
Hogere omzet door cross-selling of upselling
Bij cross-selling en upselling biedt je aanvullende, of duurdere, producten of diensten aan klanten die al bij je kopen. Zowel cross-selling en upselling zijn twee hele goede manieren om je klant meer waarde te bieden, meer te verkopen én je omzet te verhogen zonder extra klanten te werven. Fun fact: bij webshops wordt 10 tot 30% van de omzet gegenereerd door extra aangeboden producten via upselling of cross-selling volgens Shopify! Maar wat houdt het in en hoe werkt het?
Cross-selling
bij cross-selling bied je een klant een extra of aanvullend product of dienst aan die past bij wat ze op het punt staan om te kopen of al hebben gekocht. Bij cross-selling gaat het dus echt om het aanbieden van een bijpassend of gerelateerd product. Hierbij kun je denken aan het aanbieden van een muis en toetsenbord bij de aanschaf van een laptop of een matchende haarconditioner als de klant shampoo koopt. Zo maak je de klant bewust van een ander product of dienst die het naast de oorspronkelijk aankoop ook nodig heeft of goed kan gebruiken.
In een fysieke winkel wordt dit al heel veel toegepast. Denk maar aan je bezoekje bij de kapper als je tijdens de knipbeurt wordt gevraagd “wil je er misschien ook nog een haarmasker bij?” of bij de kassa van de frietzaak wordt gevraagd: “wil je ook nog een patatje bij je burger?”. Maar ook online kun je dit heel goed toepassen bij je webshop. Stel je hebt een webshop met babyproducten en iemand is bijna klaar om een aankoop te doen. Dan kun je een extra product aanbieden voor een unieke prijs op de productpagina of tijdens het afrekenproces. ‘Babybadje kopen? Koop deze leuke babyeendjes erbij’. Dat lijkt misschien niet veel en maar een extra omzet van een paar euro. Maar bij grote klantenaantallen kunnen deze extra’s al enorm oplopen.
Upselling
Bij upselling moedig je de klant aan om een vergelijkbaar duurder product of een vergelijkbaar product met extra functies te kopen dan de klant op dat moment overweegt. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een sportabonnement mét groepslessen als iemand een basis abonnement wil afsluiten. Of een blender van €75,- met extra functies en grotere capaciteit in plaats van een kleine blender van €50,-. Of je hebt een groepscoaching traject waarbij je ook een VIP variant aanbiedt met 1-op-1 coaching sessies erbij. Op deze manier kun je je verkopen op een redelijk simpele manier verhogen, maar voeg je ook waarde toe voor de klant door in te spelen op hun wensen en behoeftes.
Ook bij deze tactiek is de timing essentieel: in een fysieke winkel kun je bij het uitzoeken van het product al goed navragen waar de wensen liggen en de klant (letterlijk) richting een duurder (en beter) product leiden. In een online shop is het belangrijk om dit te doen op bijvoorbeeld de productpagina waar je dit product vergelijkt met andere (duurdere) producten. Ook kan het op de zoekresultatenpagina waar je verschillende (duurdere) suggesties doet wanneer wordt gezocht op een bepaald product.
Meer omzet door contact met eerdere potentiële klanten
Denk aan het aantal open lijntjes die je nog hebt aan potentiële klanten. Hierbij kun je denken aan iemand die jou op Instagram een berichtje heeft gestuurd over je product, dienst of onderneming. Of iemand die jou een mailtje heeft gestuurd en vroeg om meer informatie. Belangrijke tip: zorg dat je jouw product of dienst niet meteen op iemand forceert. Dus geen, “hoi, dit is mijn product, wil je hem nog kopen?”. Daar houdt niemand van en werkt ook nog eens niet.
Denk in plaats daarvan aan een persoonlijke en geleidelijke aanpak, de wens en behoefte van de klant en bouw hierop door richting wat jij de potentiële klant kan bieden. Dit betekent concreet dat je kijkt naar waar diegene (nog steeds?) tegenaan loopt. Bied jij een passende oplossing met jouw product of dienst? Kijk hierin altijd (eerlijk) hoe diegene het beste geholpen kan worden. Is dat jou product of dienst? Of is diegene op een andere manier beter geholpen? Het is altijd goed om hierin eerlijk en transparant te zijn. Dat waarderen mensen en zo zullen ze terugkomen als ze volgende keer wél jouw diensten kunnen gebruiken.
Vergeet je bestaande klanten niet
Behalve het opvolgen van potentiële klanten, is het ook belangrijk om je aandacht te blijven richten op je bestaande klanten. Is het mogelijk om je huidige klanten een vervolg product of vervolg dienst aan te bieden? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een klant die net een traject heeft afgerond. Is er een goed vervolgtraject die hier nog meer diepte aan kan geven of toegevoegde waarde kan bieden? Misschien wil diegene na een aantal maanden nog een losse sessie of een aantal sessies met je boeken. Check altijd even in hoe het gaat. Een andere optie is om hier automatische e-mails voor in te zetten: stuur jij al een mailtje naar jouw bestaande klanten met hun verjaardag voor een kortingscode? Stuur je ze twee maanden na een aankoop een mailtje dat je ze mist en ze graag €5,- korting geeft op de volgende aankoop? Nee? Ga dit dan zeker doen.