Hoe krijg je meer (en de juiste) volgers op Instagram als bedrijf?

Blog header hoe krijg je meer (en de juiste) volgers op Instagram als bedrijf?

Als je net start met ondernemen, maak je vaak ook een nieuw zakelijk Instagram account aan waarbij je weer begint met 0 volgers. Dat geldt voor iedereen, ongeacht of je nu zelf al 100 of 10.000 volgers hebt. Vaak krijg je dan opmerkingen van mensen om je heen, zoals: “wat ontzettend leuk! ik ga je volgen”. Heel lief natuurlijk, maar je realiseert je ook dat die vriend of familielid helemaal geen potentiële klant is voor jouw producten of diensten. De meeste ondernemers laten zich daar dus direct door tegen houden, want wat heeft posten dan voor zin? Nou, dat zal ik je vertellen!

Je omgeving is de beste mond-tot-mondreclame

De mensen die jou zijn gaan volgen zijn dan wel niet de juiste volgers, maar zijn wel jouw warme en supportive netwerk. Als er iemand in hun kring of netwerk iemand nodig heeft met jouw diensten of producten, zijn zij jouw grootste cheerleaders! Jouw vrienden en familie zullen de eerste zijn die jouw producten en diensten zullen aanbevelen aan anderen en daarom is het alleen maar goed als zij op de hoogte blijven van jouw bedrijf. Je weet wat ze zeggen: mond-tot-mondreclame is de beste reclame! Volgens onderzoek geeft maar liefst 40% aan dat ze liever afgaan op aanbevelingen van vrienden, kennissen en familieleden dan op normale reclame. Dus kom maar door met die groei in klanten (en volgers).

Je moet ergens beginnen als ondernemer

Iedere ondernemer moet ergens beginnen met zijn/haar online zichtbaarheid. Ik ben zelf ook gestart met alleen vrienden en familie als volgers. Hoe ongemakkelijk dat soms ook voelt: ga er doorheen. Zelfs mijn kraamverzorgende zei tegen mij: ‘ik ga je volgen!!’ Als je iemand echt niet als volger wil omdat je je tegen laat houden in het delen van content en/of dit je ongemakkelijk laat voelen, blokkeer degene dan of verwijder deze. Als degene van je houdt, snapt diegene dat heus wel. Zo kun je je volledig richten op je content en ondernemersreis zonder je zorgen te maken over wie het ziet.

Je volgers zijn niet je bereik

Veel ondernemers laten zich tegenhouden om veel te posten omdat ze denken dat dit ‘het toch niet waard is’ met ‘zo weinig volgers’. Wat belangrijk is om mee te nemen hierin is dat dat organische content (de content die je op Instagram plaatst die niet betaald is) een groter bereik heeft dan je volgers als je profiel op openbaar staat. Het is dus niet dat je alleen je volgers bereikt met jouw posts. Reels hebben bijvoorbeeld vaak een groter bereik dan andere posts en daarmee bereik je ook mensen buiten je volgers. Het is daarvoor wel goed om rekening te houden met een aantal zaken.

Tips voor een groter bereik met organische posts op Instagram

  • Maak (meer) gebruik van video: je ziet ze natuurlijk overal: Instagram Reels, TikTok, YouTube en YouTube Shorts zijn simpelweg booming. Volgens onderzoek van Hubspot krijgen video’s op social media maar liefst 48% (!) meer views, dus ga zeker aan de slag met (meer) video content!
  • Ga mee met (relevante) trends: zie je dat carrousels goed werken? Probeer er ook meer mee te doen. Zie je dat bepaalde Reels heel vaak worden gebruikt? Zo zorg je dat je ook meegaat met trends. Hou er wel rekening mee dat dat je alleen dingen doet die ook bij jou, jouw onderneming en jouw doelgroep passen, dus je hoeft zeker niet blind iedere trend te volgen.
  • Zorg voor interactie: berichten die meer interactie hebben, worden over het algemeen ook meer gepusht door Instagram.
  • Maak gebruik van hashtags: hashtags zijn een makkelijke manier waardoor jouw doelgroep, die geïnteresseerd is en zoekt op een bepaalde hashtag, jouw online content kan vinden.
  • Maak gebruik van zoekwoorden: social media wordt steeds meer als zoekmachine gebruikt dus maak daar gebruik van. Plaats je een recept op Instagram? Zorg er dan voor dat je dit ook benoemt in je caption. Plaats je tips voor ondernemers? Zet dit dan ook duidelijk in je tekst. Zo komen niet-volgers die zoeken op deze zoekwoorden ook terecht bij jouw content.

Instagram toont content aan de juiste doelgroep

Social media algoritmes worden steeds slimmer en Instagram blijft daarbij niet achter. Als jouw online content past bij een bepaalde doelgroep met interesse in jouw onderwerpen, wordt het ook aan die mensen getoond. Stel dat ik net een nieuwe puppy heb, dan verandert mijn algoritme binnen no time in puppy content. Hoe? Mijn online zoek- en koopgedrag laat zien dat ik graag al het goeds voor het beestje wil kopen, dus krijg ik sneller dit soort content te zien. Besef: het verdienmodel van Instagram is dat jij zo lang mogelijk blijft hangen en het platform doet dan ook enorm zijn best om jouw relevante content te tonen.

Zorgen dat jouw volgers je content zien

Vaak worden advertenties gericht op een doelgroep die je nog niet kent. Maar om te starten is het het meest makkelijk om je te richten op de groep die je al wél kent: je volgers. Zo toon je simpelweg je bestaande posts betaald onder je bestaande volgers. Waarom? met het alsmaar veranderende algoritme van Instagram komt het vaak voor dat je organische posts een groot deel van je volgers niet bereiken. Met advertenties kun je hier verandering in brengen. Vraag je je af hoe je dit dan kunt doen? Je maakt deze doelgroep aan in het advertentiebeheer en vervolgens selecteer je op advertentieniveau “bestaand bericht gebruiken”. Dit is de manier om met een minimaal budget toch veel van je volgers te bereiken. Zo blijf je on top of mind bij ze, iets wat essentieel is. 

Met adverteren vergroot je je bereik

Als je er klaar voor bent om die kleine online vijver van volgers en bereik dan toch te gaan vergroten, kun je je advertenties gaan richten op andere doelgroepen. Zo kun je een veel groter bereik creëren onder de juiste mensen met de juiste targeting. Je kunt al adverteren met €10,- per dag en mooie resultaten behalen.

Wil je meer leren over adverteren en aan de slag voor een groter online bereik? Dan is mijn cursus Succesvol Adverteren misschien wel wat voor jou.

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!