Het kan als ondernemer soms wat intimiderend of ontmoedigd aanvoelen als je met nieuw aanbod wil starten en ziet hoeveel concurrentie er is. Misschien denk je: “Is er nog wel ruimte voor mij in deze overvolle markt?”. Daarom ga ik je iets vertellen wat cruciaal is om te begrijpen: de markt is NOOIT verzadigd. Kijk maar eens op Tripadvisor voor pizza restaurants in Amsterdam. Het resultaat: maar liefst 600 verschillende opties. Betekent dit dat er geen plek meer is voor een restaurant met pizza op de kaart? Daar dachten 599 restaurants in ieder geval anders over ;). De conclusie: er is altijd ruimte voor nieuw aanbod of een nieuwe cursus, zelfs in een volle markt.
Hoe ga je om met concurrentie voor je online cursus?
Geloof me, ik snap echt wel dat het eng kan zijn om een nieuw bedrijf of nieuw aanbod te starten met veel concurrentie. Het is makkelijk om dan te denken: “het is allemaal al bedacht” of “is er nog wel plek voor mij of mijn aanbod?”. Maar ik kan je verzekeren: dat is er. Een mooi voorbeeld hiervan is een online cursus. Als je online kijkt, kun je vrijwel in iedere branche wel een cursus vinden. Maar betekent dat dat jouw cursus niet meer nodig is? Zeker niet. De cijfers bevestigen dit: in 2020 werden er maar liefst 250,8 miljard (!) online cursussen verkocht wereldwijd en in 2026 wordt zelfs een verdubbeling hiervan verwacht. Ja, echt! In het kort: concurrentie betekent niet dat er geen markt is. Er is nog steeds markt en waar markt is, kun je verkopen.
Het belangrijkste bij nieuw aanbod is dat er vraag is naar jouw product of dienst. En als er veel concurrentie is met een soortgelijk aanbod, betekent dat dus dat er vraag naar is. Concurrentie is dus eigenlijk niet alleen een bedreiging voor jouw bedrijf, maar een bevestiging dat jouw bedrijf een product of dienst aanbiedt waar ook daadwerkelijk animo voor is.
Hoe zorg je voor een uniek aanbod?
Wel is het cruciaal in het geval van concurrentie dat je zorgt dat jouw product of dienst opvalt tussen al die anderen en dat je jezelf onderscheidt van je concurrentie. Met andere woorden: waarom is jouw aanbod anders, of beter, dan die anderen? Als je een persoonlijk merk bent, zoals bijvoorbeeld een fotograaf, coach of virtual assistent, dan doe je dit al met je eigen unieke persoonlijkheid. Jouw manier van werken en jouw communicatiestijl onderscheiden je al van anderen. Maar ook als je een product hebt, kun je je onderscheiden van anderen. Vraag hiervoor jezelf af: “wat valt me op bij anderen en wil ik anders zien?”.
Een voorbeeld: zelf kies ik ervoor om geen onbeperkt aantal social ads uitbestedingsklanten aan te nemen. Vaak zie ik bij andere marketeers dat de focus vooral ligt op het verdienen van (meer en meer) geld. Hierdoor nemen ze te veel klanten aan en kunnen ze niet genoeg persoonlijke aandacht geven aan hun klanten. Ik onderscheid me dus niet alleen in mijn expertise en ervaring, maar ook in snelle communicatie en persoonlijke aandacht voor al mijn klanten.
Conclusie: starten met je nieuwe aanbod/online training!
Laat je niet tegenhouden door twijfels. Vraag jezelf af: “wat maakt mijn onderneming anders?”, ga hiermee aan de slag en laat je niet tegenhouden om voor jouw idee te gaan. Wat het meest aanstekelijk werkt bij verkopen is als JIJ enthousiast bent over je product of dienst. Ga op onderzoek uit of er markt voor is (en 9/10 keer is dat er) en stop de stemmetjes die zeggen “is er wel markt voor” in een vuilniszak met een dikke knoop erin.
Meer leren over een succesvol bedrijf?
Vond je deze blog waardevol en wil je graag meer leren van mij als online groei & ads expert? Ik heb twee gratis opties voor je klaar staan om je meteen op weg te helpen. Bij mijn masterclass Dagelijks online cursus verkopen leer ik je precies hoe je vrijheid en rust in je onderneming krijgt met een online cursus. Ik vertel je hoe je zonder duizenden volgers je cursus kan verkopen en geef voorbeelden van verschillende succesvolle online cursussen.
In mijn andere gratis masterclass, De succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram, vertel ik je alles over hoe je met advertenties op Facebook en Instagram 24/7 nieuwe klanten aantrekt. Ook leer je de geheimen om veel goedkoper te adverteren en vertel ik over de meest gemaakte fouten met adverteren.
Wil je samen aan de slag om een succesvolle onderneming te bouwen? Meld je dan hieronder aan.