Als je actief bent op Instagram, is je vast al opgevallen dat je bereik met je Instagram posts (en stories) enorm kan wisselen. Onderzoek van Fanpage Karma liet zelfs zien dat het bereik van posts op Instagram in 2022 met maar liefst 43% is gedaald in twee jaar tijd. Ik hoor je denken: “waarom heb ik dan zo weinig bereik op Instagram?”. Aan de ene kant blijft het drukker worden op social media waardoor je posts meer concurrentie krijgen. Aan de andere kant blijven de algoritmes van Instagram veranderen en maken deze een selectie van welke content ze aan wie laten zien. Dan is vast je volgende vraag “Hoe krijg ik meer bereik op Instagram?”. Dat zal ik je vertellen.
Wat is je organisch bereik?
Organisch bereik betekent alle content die wordt geplaatst op social media en gratis wordt bereikt door mensen. Het gaat hierbij dus om het bereik van je foto’s, video’s, teksten en simpelweg alle posts die je publiceert op je social media profiel of tijdlijn en waarbij geen betaalde advertenties aan te pas komen. Vaak ga je op social media ervan uit dat vrijwel al je volgers jouw geplaatste content te zien krijgen, maar dit is de laatste jaren dus steeds minder het geval. Zo merk ik zelf ook dat mijn posts zéker niet al mijn volgers meer bereiken (wist je dat je het bereik van al jouw posts makkelijk kunt zien als je een gratis zakelijk profiel hebt op Instagram?).
Wat doe je aan dalend bereik op Instagram?
Je kunt een aantal dingen doen:
- Je kunt erover zeuren
- Je kunt het algoritme van Instagram de schuld geven
- Je kunt stoppen met posten want “niemand ziet het toch”
- Je kunt een andere manier gebruiken voor meer bereik
Denk aan het bereik dat je wél hebt op Instagram
Laat ik eerst benadrukken dat, behalve focussen op het bereik dat we níet hebben, we ook moeten denken aan het bereik dat we nog wel hebben. Stel je hebt 5000 volgers en je hebt 1500 volgers bereikt met jouw post. Je kunt blijven piekeren over de 3500 volgers die je post niet hebben gezien, maar je kunt ook nadenken over de 1500 mensen die jouw post wel zien. Stel je eens voor dat al die geïnteresseerde mensen voor je zouden staan en jouw producten en diensten onder ogen krijgen. Voelt het dan nog steeds niet de moeite waard? Misschien zijn al deze mensen wel precies jouw doelgroep en willen zij allemaal meer weten over jou en je bedrijf. Het is dus belangrijk om te blijven denken aan alle mensen die jouw posts en content wél te zien krijgen. Zorg er daarom voor dat je goede en informatieve content blijft maken. Content die relevant is, informatief is en laat zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied.
Hoe krijg je wél meer bereik op Instagram?
Ik snap het als je denkt “Ja oké, maar ik wil alsnog meer bereik krijgen”. Daarvoor heb ik een super simpele, maar vooral ook een effectieve methode voor je. Wist je namelijk dat je je bestaande organische content, dus de posts die je gewoon op je Instagram plaatst, ook betaald aan je doelgroep kan laten zien? Ja, echt!
Ik hoor je al denken “moet ik betalen voor bereik?”. Ja, maar geen zorgen. Dit kan al voor een heel klein bedrag van 1 euro (!) per dag. Je ontkomt er bijna niet aan om op een gegeven moment te gaan adverteren als ondernemer. Als je je bedrijf wil laten groeien en opschalen tenminste. Er is inmiddels zoveel concurrentie en content dat betaald bereik een hele goede en effectieve manier is om wél gezien te worden door jouw doelgroep.
Zorgen dat jouw volgers je content zien
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je advertenties te richten op een doelgroep die je nog niet kent. Maar om te starten is het het meest makkelijk om je te richten op de groep die je al wél kent: je volgers. Zo toon je dus simpelweg je bestaande posts betaald onder je bestaande volgers. Hoe je dat doet? Je maakt deze doelgroep aan in het advertentiebeheer en vervolgens selecteer je op advertentieniveau “bestaand bericht gebruiken”. Dit is de manier om met een minimaal budget toch veel van je volgers te bereiken. Zo blijf je on top of mind bij ze, iets wat essentieel is.
Stap 1:
Stap 2:
Hoe begin je met adverteren via Instagram?
Is dit nu allemaal abracadabra voor je? Krijg je het al warm, of eerder spaans benauwd, als je denkt aan alle opties van het advertentiebeheer? Vraag je je af hoe het advertentiebeheer werkt, waar je moet beginnen en welke opties er allemaal zijn? In mijn online training Succes met ads leer je van A tot Z hoe je effectief kunt adverteren op Facebook en Instagram vanaf stap 1. Webshops, coaches, interieurstylisten, dienstverleners en talloze andere ondernemers zijn je al voorgegaan en behalen nu goede resultaten met hun advertenties op Instagram en Facebook.