Hashtags op Instagram worden door veel bedrijven nog onderschat. Het is een handige tool om je bereik te vergroten en dus ervoor te zorgen dat jouw ideale klant jouw bericht en boodschap ziet. Zonde als je deze dus niet inzet. Je kunt op een hashtag klikken en krijgt dan alle berichten te zien die bij die hashtag zijn gebruikt. Wat ook handig is, is dat je een hashtag kunt volgen. Hierdoor krijg je ook die berichten in jouw feed te zien.
Maar hoe zit dat dan met die hashtags? Alles over hashtags op Instagram lees je in deze blog!
Maximum aantal hashtags
Het maximum aantal hashtags op Instagram is dertig. Als je meer hashtags gebruikt kan het voorkomen dat Instagram geen 1 hashtag meer plaatst. Best stom, maar vanaf nu kun je hier rekening mee houden. Als je via een inplanningstool werkt, zoals Later, om jouw Instagramberichten in te plannen krijg je ook te zien hoeveel hashtags je al hebt gebruikt. Gebruik deze ruimte. Hoe meer hashtags, hoe meer kans dat je je bereik vergroot.
Hashtags op Instagram in je beschrijving of eerste comment
Veel mensen vragen zich af of het uitmaakt of je hashtags in je beschrijving plaatst (dus na je stukje tekst) of in de eerste comment. Dit maakt niet uit! Bij beide manieren wordt jouw post bij deze hashtags getoond. Waarom zou je dan voor de eerste comment kiezen? Dat is puur een opmaak kwestie. Sommige mensen vinden het mooier staan om dit in de eerste reactie te plaatsen, maar qua vindbaarheid maakt dit niks uit. Doe dus vooral wat voor jou het fijnste is.
Wanneer is een hashtag relevant?
#pfoehhebjijhetookzowarm is nou niet een hele relevante hashtag 😉 Dit soort worden meer gebruikt voor de grap en heeft geen functie. Kijk naar hashtags die bij jouw bedrijf passen. Als fotograaf wil je je richten op #fotografie maar waarschijnlijk ook op #zwanger of #verloofd om daarop gevonden te worden door jouw ideale klant. Vul allerlei relevante hashtags aan, denk ook aan plaatsnamen. Nog niet bij de 30? Dan kun je aanvullen met bijvoorbeeld Engelse hashtags. Hier wordt echter zoveel onder gepost dat jouw post al snel wegzakt, maar hé, je hebt de ruimte, dus why not?
Maak een eigen hashtag
User generated content is fantastisch. Dit wil zeggen dat jouw doelgroep content maakt onder jouw merk. Ik heb bijvoorbeeld gewerkt voor Bolletje. Met de hashtag #ikwilbolletje kon ik de consumenten vinden die deze hashtag gebruikten en vervolgens hun content (met toestemming!) weer reposten. Zo kun je ook makkelijker in contact komen met jouw klanten en de klantbinding vergroten.
Hashtag in je Instagram bio
In je bio van Instagram (dat stukje tekst onder je naam en boven je feed) kun je ook een hashtag gebruiken. Hier zou Bolletje dus bijvoorbeeld toevoegen ‘Laat ons jouw ontbijtje zien met #ikwilbolletje’ en gebruikt Zalando ook hun eigen hashtags met de mogelijkheid jou post door te plaatsen.
Hopelijk heb je veel aan deze blog gehad! Neem een kijkje bij mijn andere blogs of volg mij op Instagram voor meer Facebook en Instagram tips. Helemaal leuk natuurlijk als je een reactie onder deze blog achterlaat als je zelf nog tips hebt of een vraag!