Hoe werkt het Instagram algoritme (2019)? En hoe ‘versla’ je deze?

Wat is het Instagram algoritme eigenlijk?

Een algoritme op sociale media is een mechanisme dat bepaalt welke gebruikers welke content (berichten) als eerste te zien krijgen op sociale media. Vroeger was dit een chronologische tijdlijn: de meest recente post zag je als eerst en hoe verder je scrolt hoe ouder de berichten.

Inmiddels is het algoritme van Instagram (en Facebook) van meer factoren afhankelijk. Hierbij wordt vooral rekening gehouden met interactie en interesse. Zo wil Instagram je dus eigenlijk de meest populaire berichten laten zien (die dus veel interactie hebben) en de berichten die voor jou het meest interessant zijn op basis van jouw interesses uit jouw like/klik/volg gedrag.

Doordat je de content ziet die voor jou het meest interessant is blijf je weer langer op het platform hangen, wat Instagram natuurlijk wil.

Hoe ‘versla’ je het Instagram algoritme?

Ik heb express versla tussen haakjes gezet, want het heeft niet zoveel te maken met verslaan. Het is eigenlijk heel simpel: Instagram is een sociaal platform. Hoe meer jij sociaal bent op Instagram (buiten en op je pagina), hoe meer seintjes dat aan Instagram afgeeft dat je een actieve gebruiker bent.
De 5 belangrijkste tips:

  1. Interactie
    Voorbeeldje: als ik veel privéberichtjes naar Hanneke stuur en zij reageert veel op mijn posts en andersom, dan weet Instagram: jullie vinden elkaars content leuk, dus die laten we je als eerste zien. Waarom is het dus belangrijk dat je interactie op je profiel hebt? Als eerste dat Instagram weet: deze post is populair, want mensen reageren. Als tweede: de mensen die reageren krijgen jouw content vervolgens weer eerder te zien.

  2. Consistentie
    Actieve gebruikers geeft het algoritme voorrang. Plaats dus frequent content (dit hoeft echt niet iedere dag te zijn, zolang het maar niet 1 maand niet en dan weer 1 maand wel is), wees frequent online en ga frequent de interactie aan (ook buiten je profiel). Wanneer je consistent posts plaatst waar veel interactie op is (en dus volgens Instagram boeiend is), geef je bij het algoritme aan dat je een interessante actieve gebruiker bent.

  3. Kijk naar de beste tijd om te posten
    Plaats je een bericht op het moment dat het overgrote gedeelte van je volgers online zijn, geef je jezelf een betere kans om likes en reacties te ontvangen.

  4. Plaats Instagram Stories of ga live.
    Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: Instagram stories zijn een manier om super simpel ‘top of mind’ te blijven bij je volgers. Voor het algoritme geeft dit ook weer aan dat je een actieve gebruiker bent. Ook in stories zijn er genoeg opties om de interactie aan te gaan, denk aan de poll. Verder kun je ook live gaan. Ik weet het: best wel eng! Maar als je het vanuit zichtbaarheid bekijkt is dit een topfunctie. Een gedeelte van je volgers krijgt ook nog eens een melding dat je live bent en daarnaast benut je weer een extra functie, wat Instagram leuk vindt.

  5. Topcontent
    Bedenk wat jouw volgers willen zien en horen. Waar hebben ze behoefte aan? Het blijft áltijd belangrijk om goede content te plaatsen. Dat is eigenlijk stap 1 😉

Succes!

MISSCHIEN OOK INTERESSANT VOOR JOU:

JE IDEALE KLANT BEREIKEN MET HASHTAGS
– OPVALLEN OP INSTAGRAM STORIES: EEN KADER OM JE PROFIELFOTO
TIPS VOOR MEER INTERACTIE IN JOUW INSTAGRAM STORIES

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!