Social success story: copywriter Lenneke “70% van mijn klanten haal ik uit sociale media”

In de blogserie Social success story interview ik verschillende ondernemers die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Lenneke Manschot, tekstschrijver en eigenaresse van freelennse.nl

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Lenneke Manschot, 28 jaar en ik ben eigenaar van mijn bedrijf freelennse. Mijn bedrijf bestaat (nu nog) uit het zijn van freelance copywriter en mijn blog. Mijn blog, freelennse.nl, bestaat al sinds november 2011 en sinds 2015 schrijf ik regelmatig voor opdrachtgevers.

Sinds eind 2018 ben ik volledig zelfstandig ondernemer. Ik kocht een huis aan de andere kant van het land, zegde mijn vaste baan op en ging mijn geluk maar eens even beproeven als copywriter. Moet zeggen: het is heerlijk.

Wat ik doe: ondernemers en bedrijven tekstuele aantrekkingskracht geven. Op hun website, sociale media en zelfs offline. Van een pay-off tot een jaarverslag. En dat voor alle soorten ondernemers. Juristen, interieurstylisten, accountants, marketingbureaus, coaches, stichtingen, reisbureaus — noem het maar op.

Ik werk 40 tot 50 uur per week. Niet alles is betaald, want ik maak altijd uitgebreide voorstellen en krijg niet direct geld uit de blogposts die ik voor mezelf schrijf en mijn zichtbaarheid op Instagram levert natuurlijk ook niet meteen keiharde euro’s op. In een later stadium wil ik wel wat minder werken, dus daar wordt aan gewerkt.

2. Welke sociale media kanalen zet je in?

Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Ik heb ook Pinterest en daar upload ik sporadisch een foto en bijbehorende blogpost, maar dat is dus te verwaarlozen. Zou daar meer mee willen doen, want volgens mij is daar ook een enorm publiek te bereiken.

Twitter was altijd mijn favoriete medium, ik maakte mijn eerste account al in 2009. Inmiddels is dat verschoven naar Instagram, omdat ik daar veel meer interactie en een echte community heb. Op Twitter deel ik voornamelijk grapjes, mijn blogposts en mijn versjes.

Begin 2012 begon ik met Instagram. Toen was het voor mijn gevoel een heel ander medium dan nu. Ik gebruikte het toen ook meer om leuke foto’s te maken en te bewerken. (Godzijdank dacht ik niet dat het alleen een fotobewerkingsapp was, maar wist ik wel dat mensen m’n foto’s konden zien.) Sinds een jaar of twee gebruik ik het meer als een ‘korte’ versie van mijn blog. Ik deel inzichten, tips, hersenscheten, persoonlijke dingen, kwetsbaarheid, liefde en meer. Het grootste voordeel is dat ik mijn twee grootste wapens hier kan combineren: mijn schrijven en mijn humor. Zowel in mijn posts als in mijn stories.

Op LinkedIn ben ik met vlagen (erg) actief. Ik moet zeggen dat het wel écht goed werkt. Je hebt al snel een flink bereik en ook nog eens heel relevant publiek.

3. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Heel veel. Te veel naar mijn zin ook weer. Ik kan me enorm laten afleiden door sociale media — het is ook niet voor niets dat ik heel weinig mensen volg (45 op Twitter en 50 op Instagram). Ik vind het allemaal zo leuk dat ik me er met gemak de hele dag in kan verliezen. Strategisch ben ik niet heel erg. Wel is het zo dat ik rond 8 uur ‘s avonds mijn nieuwste blogpost nog wil delen op Twitter, omdat ik weet dat mijn bereik dan goed is.

4. Heb je een contentstrategie? of ga je op een andere manier te werk?

Ik vind het belangrijk authentiek te zijn, dus ik deel dingen die bij mij passen — in alle eerlijkheid. Ik heb ook niet op een bepaald moment besloten om sociale media als marketinginstrument te gebruiken, het is gewoon zo gegroeid. Het is simpelweg mijn doel om mijn volgers een kijkje in mijn leven te geven: iemand die voor zichzelf werkt, schrijft, leest, graag wandelt met de hond, veel eet en humor heeft. Dat maakt het voor mij ook makkelijk om te delen: ik hoef nergens naar op zoek. Ik probeer altijd het echte te laten zien, wanneer ik het voel. Hierdoor plan ik ook niet mijn content in. Ik denk wel na over hoe ik dat het beste kan doen. Geen oneindige storyreeks met mijn giechel op je scherm waardoor je na vier videootjes me al wil ontvolgen, maar ik probeer het boeiend te houden.

“Ik wil in ieder geval voorkomen dat mensen denken dat ik een perfect leven heb, want dat is niet zo.”

Ik deel bijna alles. Zo zie je foto’s van mij terwijl ik huil op mijn tijdlijn, omdat ik toen heel erg bezig was met mijn mentale gezondheid en mijn traject bij de psycholoog. Nu zou ik dat minder snel doen, omdat het een minder groot deel van mijn leven is (ik ben klaar bij de psycholoog), maar ik zou het zeker nog wel delen als ik daar ‘een goede reden voor heb’. Er zullen ook ongetwijfeld dingen zijn die ik niet deel (ik laat andere mensen niet zo vaak en niet zo snel zien). Ik heb bijvoorbeeld ook een keer gedeeld dat een van mijn klanten ontevreden was, want ook dat gebeurt (al was dat de eerste en de enige tot nu toe, haha). Ik wil in ieder geval voorkomen dat mensen denken dat ik een perfect leven heb, want dat is niet zo.

5. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Mijn inspiratie is er eigenlijk altijd wel. Ik heb al heel veel content om te delen, doordat ik al zo lang blog. Daarnaast lees en leer ik veel, dus daar haal ik ook altijd wel wat uit. Ik kijk vooral naar mezelf. Wat had ik fijn gevonden toen ik begon met ondernemen? Wat had ik willen weten? Wat had de jongere Lenn graag willen horen toen ze met zichzelf in de knoop zat en nog niet zo goed voor zichzelf durfde te kiezen?

6. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

Persoonlijke dingen die ‘anders’ zijn: mijn hele hebben en houwen achterlaten en naar de andere kant van het land verhuizen, doen waar ík gelukkig van word, eerlijk zijn over mijn mindset en hoe hard ik daaraan heb gewerkt met o.a. een psycholoog en EMDR. Ik wil mensen inspireren een voor hen lekker leven te leven en dat zijn ook precies de posts die het goed doen. Laten zien dat het jóuw leven is — jij bepaalt.

instagram-lenneke

7. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

  1. Mijn gunfactor: ik ben heel open, toegankelijk, een enorme cheerleader, positief, vrolijk. Mensen worden blij van me en willen alleen daarom al met me werken. Wees dus ‘echt’, want alleen dat houd je vol en dan weten mensen ook wat ze mogen verwachten als ze met je gaan samenwerken.
  2. Laat je werk zien: waar jij blij van wordt, hoe je je klanten blij maakt, werk dat je graag meer zou willen doen. Zo deel ik het dat ik mijn klanten vaak iets extra geef: de tekst voor een 404-pagina, een tekst om de nieuwe website aan te kondigen op LinkedIn, uit mezelf meerdere experts bij een blogpost betrekken. Tegenwoordig deel ik ook meer van wat ik schrijf in mijn stories, dat vinden mijn volgers kennelijk heel leuk. 🙂
  3. Durf mens en kwetsbaar te zijn. Zo ben je benaderbaar en voelen mensen zich met je verbonden. Ik heb heel betrokken volgers, ik zie dat mijn stories worden doorgestuurd en dat mijn foto’s worden bewaard.
  4. Geef waarde. Ik ben begonnen met het delen van mijn #projectpassiefinkomen en mensen vinden dat heel leuk om te lezen en te zien.

“Laat je werk zien: waar jij blij van wordt, hoe je je klanten blij maakt, werk dat je graag meer zou willen doen”

8. Adverteer je ook op sociale media of besteed je iets uit?

Nee, nog niet. Ik heb ooit een blogpost over het verbreken van het contact met mijn vader gepromoot op Facebook rondom Vaderdag. Leverde wel heel veel likes en bezoekers op mijn website op. Voor nieuwe dingen waar ik nu mee bezig ben, wil ik wel gaan (laten) adverteren.

9. Wat is gemiddeld je omzet en hoeveel daarvan haal je binnen via sociale media?

Ik zou dit echt beter moeten bijhouden. Veel van mijn klanten komen via via. Iemand die mij op Instagram volgt en mij weer tipt aan iemand die mij nog niet volgde. Ik denk dat zeker de helft van mijn klanten direct uit sociale media komt (met name Instagram) en nog eens 20% via een van mijn volgers. Bij elkaar dus zo’n 70%.

Vorig jaar was mijn eerste jaar als volledig zelfstandig ondernemer en mijn omzet was 50.000 euro. Ik denk dat 30.000 euro uit sociale media kwam. Vorig jaar heb ik een paar maanden bijna niet gewerkt door een hartaanval bij een dierbare en dit jaar wil ik naar de 150.000 euro omzet.

Neem een kijkje op Lenneke haar Instagram of op haar website.

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!