Social success story: business coach Michela “De tijd van doelloos scrollen heb ik achter me gelaten”

Social success story: business coach Michela “De tijd van doelloos scrollen heb ik achter me gelaten”

In de blogserie Social success story interview ik verschillende ondernemers die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Michela Puliti, business coach voor kennisondernemers.

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Business Coach voor kennisondernemers. Ik help ondernemers hoofdzakelijk met het concretiseren van ideeën en praktisch uitvoerbaar maken. Ik ben een coach die orde schept en prioriteiten aangeeft en staat voor actie en doen! Mijn huidige onderneming bestaat precies 3 jaar. Gemiddeld werk ik 24 uur per week, dit heb ik zo ingericht omdat dit past bij mijn ideale leven. Hier sta ik echt voor. Ik begeleid mijn klanten dan ook om hun bedrijf aan te laten sluiten bij hun ideale leven. Of dit nu 60 uur werken of 8 uur werken is. Bij mij draait het om slim werken, niet om hard werken.

“Bij mij draait het om slim werken, niet om hard werken”

2. Welke sociale media kanalen zet je in?

Instagram is mijn to go social media kanaal. Dit is waar ik mijn tijd in investeer. Andere kanalen gebruik ik amper omdat ik het belangrijk vind om een duidelijke focus te hebben. Ik ben hier (zakelijk) nu 5 jaar actief, waarvan 3 jaar met mijn huidige onderneming.

3. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Gemiddeld is dit denk ik 4 uur. 30 minuten per dag actief met reageren (2,5 uur per week) en 1,5 uur om mijn content voor een week te schrijven en in te plannen. In het weekend werk ik niet, ik vind het belangrijk (zeker als ondernemer) om dit onderscheid te houden. Mijn zakelijke telefoon zit in het weekend dus ook in een la! De tijd van doelloos scrollen heb ik achter mij gelaten. In het verleden heb ik dit zéker gedaan, maar het bracht mij niets, ik verspilde er kostbare tijd mee. Tegenwoordig ben ik hier heel bewust mee bezig. Ik plan mijn tijd in mijn agenda in blokken (waar social media ook een blok van is), waardoor ik nooit te veel tijd kwijt ben hieraan.

4. Heb je een contentstrategie? of ga je op een andere manier te werk?

Yes, zeker weten! Toen ik startte met mijn eerste bedrijf wist ik nog niet hoe dit werkte en postte ik dagelijks doelloos foto’s en quotes. Ik moet zeggen, dat zette niet veel zoden aan de dijk 😉 Inmiddels heb ik veel bijgeleerd en help ik mijn klanten hier natuurlijk ook mee. Toen ik mijn huidige bedrijf startte ben ik dus direct aan de slag gegaan met een contentstrategie waarbij ik o.a. rekening hou met mijn doelgroep, ik vaste ‘thema’s’ heb waar ik over deel en komen mensen vanuit social media terecht in mijn mail-funnel door mijn gratis weggever of webinar.

5. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Dit is een vraag die ik vaak krijg! Het ding is; naar mijn idee gaat dit heel natuurlijk en hoef ik nooit naar inspiratie ‘te zoeken’. Mijn werk is mijn ding/mijn passie, waardoor ik er altijd over kan praten 😉 Verder ken ik mijn doelgroep heel goed en weet ik waar ik over kan schrijven om hun te bereiken/verder te helpen/nieuwsgierig te maken. Daarnaast schrijf ik alles wat in mij opkomt op (of dit nu komt door een gesprek dat ik heb met een klant of een spontane omgeving), één keer per week verwerk ik deze ideeën tot content waardoor ik nooit spontaan van alles moet verzinnen.

6. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

Alles waarin ik persoonlijk ben en ‘kwetsbaarheden’ spreekt mensen aan. Daarnaast ook ‘controversiële’ onderwerpen of dingen waar ik duidelijk een mening over heb. Ik ben direct en deel wat ik denk. Deze manier is niet alleen fijn voor mij maar ook voor anderen, ze weten wat ze aan mij hebben en dat werkt goed. Verder werken praktische adviezen of inzichten goed, zodat mensen direct aan de slag kunnen.

7. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

– Wat begint bij een reactie op een poll, zorgt voor een gesprek via DM, zorgt voor een gratis kennismakinggesprek, zorgt voor een nieuwe klant!
– Het delen van een nieuwe online cursus via Instagram aan mensen die mij al langer volgen (de relatie is al opgebouwd, waardoor ze direct kopen)
– Iemand die zich herkent in mijn verhaal dat ik deelde waarbij ik ook liet zien waar ik nu sta en wat er dus mogelijk is, een kennismakingsgesprek aanvraagt en vervolgens klant wordt.

8. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Dit heb ik in mijn vorige bedrijf vol op gehad! Toen had ik nog géén idee hoe alles werkte. Ik postte zonder doel, liet mijzelf amper zien, verwees nooit door naar mijn website of diensten en had 0 interactie met andere mensen.

9. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

Ik doe dit zelf en vind het ook erg leuk om dit te doen (er zijn namelijk genoeg andere dingen die ik wel uitbesteed). De vormgeving/het grafische gedeelte besteed ik trouwens wel uit; dat is niet voor mij weggelegd.

10. Adverteer je ook op sociale media?

Absoluut! Door op Facebook en Social Media te adverteren krijg ik er veel volgers bij en ook mensen op mijn maillijst die vervolgens klanten worden.

11. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

80% van mijn omzet komt uit social media. Waarvan 80% Instagram (advertenties en direct) en 20% Facebook (advertenties). De overige 20% omzet komt uit klanten die andere mensen naar mij doorverwijzen. Daarbij is mijn winst in één jaar tijd vertienvoudigd door vol op te focussen op advertenties!

Neem een kijkje op Michela haar Instagram of op haar website.

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Geef een reactie