Een potentiële klant koopt vaak jouw dienst of product, omdat die een binding met jou heeft. Op sociale media wil je daarom dus meer klantbinding. Ik hoorde het laatst nog van een klant: “Ik zag jou voorbij komen, en had direct een goed gevoel bij je”. Deze klant had ik misschien nooit binnengehaald als ik het volgende niet had ingezet…
Jezelf laten zien op sociale media!
Het is super belangrijk om jezelf te laten zien. Of het nu op Instagram, Facebook of LinkedIn is: het zijn allemaal sociale media en dus om sociaal te zijn. Niet voor niets werken foto’s van mensen (en dus ook van jezelf) het beste op sociale platformen. Maak er dus gebruik van!
Hoe je dat het beste kunt doen? Ik geef je een aantal tips:
1. Simpel, maar effectief: plaats een foto van jezelf in je feed.
Boek een fotoshoot, zodat je foto’s allemaal dezelfde stijl hebben, waardoor er ook weer meer herkenning zal plaatsvinden. Vertel vervolgens wat over jezelf: wat heb je vandaag gedaan? Waarom doe je wat jij doet? Wat is jouw drijfveer? Wat is jouw verhaal?
2. Neem je kijkers mee in je stories.
Instagram stories zijn ideaal om je klant met jou kennis te laten maken: doormiddel van video’s zien ze echt wie jij bent. Laat je enthousiasme voor jouw bedrijf zien, waardoor jouw mogelijke klant er niet meer om heen kan: jij bent degene bij wie hij/zij de dienst wil afnemen!
3. Ga het gesprek aan met jouw volgers.
Belangrijk! Ik zie nog te veel ondernemers die goed om interactie vragen: “wat ga jij dit weekend doen?”, maar vervolgens wordt hier niks mee gedaan… Misschien een like hier en daar, maar geen gesprek. Zo zonde! Zo leer je jouw volgers niet kennen en zij jou ook minder goed. Stel je voor dat ik een uitgebreide reactie bij jou plaats en ik krijg niks terug. Dan zal ik minder snel opnieuw een reactie plaatsen, als dat ik een reactie kreeg als “Wat een super leuke plannen! Ga je vaak de natuur in, in het weekend?”
Enkele voorbeelden om je te inspireren:
Charlotte van ‘t Wout
Rosanne Raubun
Cynthia Schultz
Deze drie dames die doen dit fantastisch, zij zijn eigenlijk hun eigen merk. Zij zorgen er alle drie namelijk voor dat je hun door middel van hun posts en stories echt leert kennen. Zo weet ik precies wat hun mindset is, weet ik wat ze doen en heb ik een bepaald gevoel bij hun waardoor ik ze graag volg. En als trouwe volger, met een binding met hun ben ik ook sneller geneigd een product of dienst bij hun af te nemen.
Start dus vandaag met jezelf te laten zien op social: het is misschien een drempel en op het begin wat eng: maar het werkt!