Social success story: Structuurjunkie Cynthia Schultz “Toen ik begon postte ik gewoon iets, nu heb ik een duidelijke contentstrategie  ”

Social success story: Structuurjunkie Cynthia Schultz “Toen ik begon postte ik gewoon iets, nu heb ik een duidelijke contentstrategie ”

Social success story is de blogserie waarin ik verschillende ondernemers interview die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer: Cynthia Schultz, van Structuurjunkie (de planner die je ook wel eens op mijn story voorbij ziet komen).

Foto: Tessa de Vries

1. Kun je wat over jouw bedrijf vertellen?

Ik ben Cynthia Schultz, met Structuurjunkie help ik mensen met hun issues rondom structuur en planning. Dat doe ik met mijn fysieke producten zoals de succesvolle Structuurjunkie Planner, notitieboeken, takenblokken. Daarnaast geef ik offline en online trainingen over alles wat met structuur, focus, productiviteit en planning te maken heeft.  Ik focus op Instagram. Sinds februari 2019 heb ik een account voor Structuurjunkie.

2. Hoeveel tijd besteed je per week aan sociale media? Zet je die strategisch in of ben je ook veel ‘doelloos aan het scrollen’?

Ongeveer anderhalf uur per week en dat is 90% strategisch. Dus echt content maken en plaatsen en reageren op berichten en reacties. Ik scroll zeker ook weleens, maar dat doe ik dan ook om inspiratie op te doen of om te reageren bij andere ondernemers die ook over ‘mijn’ onderwerpen posten. Of bij leuke klanten 🙂

Inmiddels heb ik een duidelijke contentstrategie en plan ik al mijn wallposts en promotie stories voor trainingen en producten een week vooruit

Toen ik startte postte ik gewoon elke dag iets. Dan pakte ik m’n telefoon en ging ik denken: hmmm, wat zal ik nu eens posten…
Inmiddels heb ik een duidelijke contentstrategie en plan ik al mijn wallposts en promotie stories voor trainingen en producten een week vooruit. Dat maken en inplannen duurt meestal maar een halfuurtje. Ik doe dat met de tool Later en dat bevalt heel goed. Daar kan je ook stories mee inplannen, heel handig. Elke dag post ik ook nog wel spontane stories met tips en tricks en waarin ik mijn planningen laat zien of resultaten deel van deelnemers aan trainingen. Dat is wat minder gepland en meer spontaan.

3. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Vooral door vragen van klanten en volgers. Hun issues zijn mijn inspiratie voor content. Maar natuurlijk ook problemen waar ik zelf tegenaanloop of dingen die ik leer door de boeken die ik lees en trainingen die ik volg. Ik maak het altijd heel praktisch, positief en motivational.

4. Wat zijn posts (of stories) die het goed doen bij jou?

Twee dingen die er altijd uit schieten: mijn eigen planningen en persoonlijke verhalen. Elke week deel ik mijn weekplanning in mijn feed en die doet het mega goed. Ook mijn stories over hoe mijn dag of week gepland is, werkt goed. Dat is leuk, daar volgen mensen me echt voor. Persoonlijke verhalen over mezelf doen het ook goed. Dus bijvoorbeeld fouten die ik gemaakt heb, dingen waar ik tegenaan loop en hoe ik dat oplos, plannen waar ik mee bezig ben en hoe dat gaat… Dus die dingen houd ik er zeker in.

5. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

  • oprecht en authentiek zijn, dicht bij jezelf en je merk blijven bij wat je post
  • Weet wie je ideale klant is en wat zijn of haar problemen zijn, schrijf altijd hier naartoe in je content
  • Het niet perfect willen doen, als je daarop wacht ga je nooit (genoeg) posten
  • Consistent posten, elke dag opnieuw, het echt zien als onderdeel van je marketingstrategie en het serieus nemen
  • 1 social media kanaal écht goed doen in plaats van 6 half
  • Durf te verkopen en durf commercieel te zijn. Ik post elke dag concrete call to actions om te verkopen (voor trainingen en planners) en dat werkt enorm goed. Als je niet vertelt wat je hebt en wat je te koop hebt, hoe moeten je volgers dan weten dat ze het bij jou kunnen aanschaffen?

6. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Voor elke volger die weggaat, komen er weer nieuwe terug.

Ja, dat was vooral in het begin toen ik gewoon maar wat deed. Ik merk dat het bij Structuurjunkie echt goed werkt om er een heldere strategie in te hebben. Ook omdat mijn hele merk is gebouwd rondom de waarden structuur en planning. Dan wil ik dat ook uitstralen op mijn social media accounts. Hoe raar is het als je bedrijf Structuurjunkie heet, maar je nooit reageert op berichten en heel warrig bent in je posts?  Maar ook vond ik het in het begin spannend om concrete call to actions te doen om te verkopen. Ik was bang dat mensen dan zouden unfollowen. Inmiddels weet ik dat dat niet gebeurt – ja, er ontvolgen mensen, maar dat is prima, want die zouden dan toch nooit iets van me aanschaffen. En voor elke volger die weggaat, komen er weer nieuwe terug.

7. Besteed je ook iets van sociale media uit? Of doe je dit helemaal zelf?

Op dit moment doe ik alles zelf, maar later deze zomer gaat mijn assistent het beantwoorden van mijn Instagram DM’s overnemen. Dit kost steeds meer tijd maar ik vind het wel heel belangrijk dat ze beantwoord worden.

8. Adverteer je ook? en hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Ja, ik adverteer op Instagram stories. Ik focus volledig op Instagram en haal ongeveer 60% van mijn omzet hieruit.

Neem eens een kijkje op Cynthia haar Instagram of bij haar plantraining!

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Geef een reactie