Zoveel advertenties, zoveel mogelijkheden. Bij online adverteren heb je heel veel keuze in verschillende in kanalen, type advertenties en doelgroepen. Eén methode, waar niet vaak aan wordt gedacht, is lokaal of plaatselijk adverteren. Vaak denken we bij adverteren aan enorm grote doelgroepen, verspreid over heel het land en met brede leeftijdscategorieën. Want zo bereik je zoveel mogelijk mensen, toch? Klopt. Maar soms kan het juist lonen om veel gerichter te targeten op een kleinere doelgroep. Bijvoorbeeld wanneer je dienst of product vooral lokaal is en je je eigen regio wil targeten. In deze blog vertel ik je alles over plaatselijk of lokaal adverteren en de voordelen hiervan.
Plaatselijk adverteren
Laten we beginnen met een mooi voorbeeld. Een tijdje geleden zat ik te scrollen en kwam ik onderstaande advertentie tegen van New York Pizza. Wat valt jou op aan deze advertentie? Voor mij een aantal dingen. Het eerste is dat de advertentie super specifiek is. De advertentie is gericht op de stad waar ik woon en focust zich op een actie bij de vestiging in mijn stad. Deze advertentie was natuurlijk totaal niet relevant geweest als ik in Friesland had gewoond. En precies dat is de kracht van deze manier van adverteren.

Een voorbeeld van een goede advertentie
Er zijn een aantal onderdelen die deze advertentie goed en effectief maken:
- De advertentie target de juiste doelgroep: de advertentie is heel relevant voor mij, want pizza is mijn favoriet en ik woon in de buurt van deze vestiging.
- De advertentie past urgentie toe: er wordt benoemd dat de actie specifiek geldt voor deze vestiging en nog maar een week geldig is.
- De advertentie speelt in op het verlangen van de deur niet uit willen gaan en benadrukt dat bezorgen dezelfde actie heeft.
Deze manier van adverteren kun je natuurlijk ook toepassen als je een andere fysieke onderneming hebt zoals een salon, een kledingwinkel, een yogastudio of een andere winkel of fysieke locatie om mensen heel specifiek te bereiken.
Targeten van de juiste doelgroep
Met deze manier van lokaal targeten kun je ook mensen heel bewust bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is één van mijn klanten die rustgevende overnachtingen verkoopt van zijn locatie in de randstad. Door lokale targeting kun je op twee manieren de juiste doelgroep bereiken met een service als deze: je bereikt zowel mensen uit de omgeving, maar ook mensen waarvan je weet dat ze het (mogelijk) nodig hebben. Dit bedrijf richt zich namelijk bewust op de rust terugvinden in jezelf. Uit onderzoek blijkt dat dit (rust terugvinden) meer nodig is bij mensen uit de randstad, want meer prikkels betekent vaak ook dat je meer ontprikkeling nodig hebt. Doordat Facebook (Meta) weet waar jij woont of waar je je begeeft, kun je dus ook heel bewust bereikt worden.
Effectief adverteren
Is de locatie van jouw bedrijf niet relevant voor jouw dienst of product? Dan kun je ook de focus op urgentie toepassen in jouw advertentie. Bij het gebruik van urgentie in advertenties kun je denken aan:
- Alleen nog deze week geldig!
- De deuren die gaan sluiten
- Een tijdelijke korting
- Een tijdelijke bonus
Met urgentie zorg je ervoor dat potentiële klanten een aankoop niet gaan uitstellen tot later (en/of het dan niet meer doen), maar meteen actie ondernemen.
Meer leren over goede advertenties?
Wil je meer leren over goede advertenties en hoe jij ook succesvol kunt gaan adverteren op Facebook en Instagram? Dan is mijn cursus Succesvol Adverteren precies wat je zoekt.