Iedere ondernemer heeft weleens een baaldag. Je weet wel, zo’n dag waarop je post maar 5 likes krijgt en je online advertenties niets of amper verkopen opleveren. Ik weet als geen ander hoe frustrerend dit kan zijn, maar toch zit ook hier een belangrijke les in: probeer niet te veel te focussen op één dag of één specifiek moment, maar kijk naar het grotere plaatje. In deze blog vertel ik je precies waarom je moet kijken naar gemiddeldes en niet naar momentopnames bij de resultaten van je advertenties op Facebook en Instagram.
Schommelende resultaten van advertenties
Online adverteren is (helaas) geen kant-en-klare wiskunde en is dan ook niet altijd een constant stijgende lijn. Het ene moment trek misschien je met gemak 18 nieuwe leads binnen, terwijl het de volgende dag er maar 4 zijn. Dit kan als ondernemer natuurlijk frustrerend zijn (begrijpelijk!), maar het geeft helemaal geen compleet beeld door maar op één moment te focussen. Als je alleen kijkt naar één dag, of dit nu een goede of slechte dag is, krijg je een totaal vertekend beeld van jouw resultaten.
Focus op het negatieve
En laat het nou heel menselijk zijn dat we ons vaak focussen op het negatieve in plaats van het positieve. We (of, in ieder geval, velen van ons) zullen ons dus vooral focussen op de dagen dat de resultaten juist wat tegenvallen of nog niet doen wat we willen. Want je raadt het misschien al, ongeduld is nog zo’n eigenschap die velen van ons bevatten ;-). Maar in werkelijkheid zegt één dag helemaal niets over de daadwerkelijke resultaten van jouw online advertenties. De dag waarop je maar één verkoop, één e-mailadres of één lead binnenhaalt, zegt niets over het succes van jouw bedrijf omdat resultaten altijd wisselen. En ja, dit geldt dus ook voor de dagen waarbij je wél enorme positieve uitschieters hebt. Dit zegt, helaas, niet veel.
Voorbeeld van advertentieresultaten
Hierboven zie je een goed voorbeeld van hoe de resultaten van advertenties kunnen wisselen per dag. Op de afbeelding zie je dat iemand die zich richt op nieuwe leads verzamelen met advertenties de ene dag maar liefst 16 nieuwe leads binnen krijgt en de andere dag maar 6. Gemiddeld zit ze er ergens tussen in. Maar je ziet dus duidelijk dat het schommelt.
Gemiddelde resultaten van advertenties
Ik hoor je denken: waarom wisselen resultaten dan zo per dag? Uiteindelijk hebben advertenties alles te maken met menselijk gedrag en het concurrentie-systeem. Misschien is het heel lekker weer en zit niemand achter zijn laptop te Googelen voor jouw product of dienst. Of misschien is je advertentie vandaag net wat minder getoond door Meta. Je resultaten zijn afhankelijk van enorm veel factoren en zullen daarom nooit een rechte lijn zijn. Hoe goed je advertentie, product of dienst ook is. Precies hetzelfde geldt voor organische posts en stories: het kan zomaar zo zijn dat je de ene keer veel meer views of likes hebt dan de andere keer. Hierbij is het dus cruciaal dat je je niet laat gek maken of ontmoedigen door één slechte dag. Of dit nu gaat om aankopen, leads, views of bereik. Blijf altijd kijken naar het grotere plaatje: je gemiddeldes en de lange termijn resultaten.
Ook leren om succesvol te adverteren?
Wil je je niet langer laten ontmoedigen door wisselende resultaten en meer grip krijgen op het grotere plaatje met je advertenties op Facebook en Instagram? In mijn cursus Succesvol adverteren op Facebook en Instagram leer je precies hoe je je bedrijf een boost kunt geven en meer klanten kunt krijgen via Facebook en Instagram. Zo krijg je meer zichtbaarheid, een groter bereik en gaat jouw ideale klant over op actie. En misschien nog wel het allerfijnst: je hoeft niet meer te stressen over schommelingen, want je weet gewoon dat alles goed staat en dat het resultaat gaat opleveren.