Dit is een misvatting van veel ondernemers. Vaak wordt gedacht dat je door een hogere following op social media ook een hoger aantal klanten hebt. Maar niets is minder waar, meer volgers betekent niet automatisch meer klanten. Waarom meer volgers niet het antwoord is op meer klanten, lees je mee?
Natuurlijk kan het wel helpen, hoe meer mensen je aanbod zien hoe groter de kans dat meer mensen het kopen. Maar als je ‘weinig’ volgers hebt betekent het niet dat je minder omzet hoeft te maken.
De associatie is snel gelegd, toch is omzet niet altijd te linken aan het aantal volgers op social media.
@modernstorysocial
Wanneer jij geen omzet kan behalen bij 800 volgers, kun je dat waarschijnlijk ook niet bij 8.000 volgers. Jij moet ervoor zorgen dat je je aanbod op de juiste manier promoot, dat je interactie hebt met je klanten en dat je betrouwbaarheid uitstraalt. Daarnaast gaat het erom dat je kwalitatieve volgers hebt. Je kunt beter 500 volgers hebben waarvan er 400 kopen, dan dat je er 1500 hebt waar maar 200 iets van kopen.
Lees ook: Uitbesteden van Facebook en Instagram advertenties: wanneer doe je dit?
Wanneer heb je ‘veel’ volgers?
Wat is ‘veel’ volgers eigenlijk? Heb je daar een definitie van? Voor mij werkt het altijd heel goed om het te visualiseren. Om echt deze mensen, want dat zijn het, voor me te zien.
Bedenk eens dat…
< 500 volgers/likes/story viewers: een bioscoopzaal vol is
500 – 1500 volgers/likes/story viewers: je al een klein dorp vult
>1500 volgers/likes/story viewers: het AFAS circus gevuld is!
Waarom meer volgers niet het antwoord is op meer klanten – dit is wel het antwoord
Ga het gesprek aan met je volgers vanuit interesse!
En niet omdat je nu leest op een blog dat je het moet doen ;-)! Wanneer mensen een reactie plaatsen onder een foto, reageer daar dan op!
Plaats kwalitatieve content waar je volgers iets mee kunnen
Staar je niet blind op de statistieken. Soms is het doel van een posts om ergens over na te denken. Ga eens na wat je wilt bereiken met de post? Wil je dat er een like/reactie komt? Of dat ze door klikken naar je website of podcast? Wil je dat iemand erover nadenkt? Of misschien wel een actie uit voert thuis?
Lees ook: Hoe verhoog je de conversie van je webshop/site? + 3 tips
Geef waarde!
Geef informatie waar jouw volgers op zitten te wachten! Weet je dit (nog) niet? Vraag het eens in je stories met een ‘quiz’ sticker of een poll.
Vertel genoeg over je aanbod
Wees niet bang om te delen over wat je aanbied. Herhaling zorgt ervoor dat het blijft hangen. We krijgen zoveel prikkels gedurende de dag, dus je hebt reminders nodig! Vertel het in verschillende vormen: een podcast, stories, reviews ect. Vertel vanuit verschillende invalshoeken over je aanbod. Instagram is leuk, maar er moet ook geld verdiend worden!
Breng de klanten-reis in kaart
Vaak heeft een klant eerst meer informatie nodig over het aanbod, de persoon. Je kunt bijvoorbeeld gaan adverteren met gratis e-book. Dan gaat iemand je volgen op Instagram. Dan koopt deze persoon als eerste een goedkoper instapproduct en als de samenwerking fijn loopt koopt deze persoon misschien wel een groter/duurder product. Iedereen heeft een eigen klantenreis, sommige mensen kopen direct, maar verre weg de meeste mensen moeten eerst even aan jouw wennen als persoon en een connectie voelen. Soms kan het wel jaren duren voordat iemand klant wordt.
Vergeet de stille volgers niet.
Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo van het liken, reageren of mailen. Deze mensen vinden jouw posts misschien wel heel interessant waardoor er toch een moment kan komen dat ze wel klant worden!
En over volgen gesproken 😉 volg je mij al op Instagram? daar deel ik nog veel meer tips! Ga direct naar mijn Instagram.