Waarom gebruik je hashtags?
Hashtags zijn eigenlijk een soort zoektermen die je op Instagram kunt inzetten. Hierdoor weet Instagram ten eerste waar de post over gaat die je hebt geschreven, maar anderzijds kan je ideale klant je ook op hashtags zoeken.
De vraag die ik dan vaak krijg: zoeken mensen op hashtags? Het antwoord is: JA!
Mensen zoeken op hashtags en ‘volgen’ deze ook. Als jij die hashtag waar zij op zoeken nou NIET gebruikt… Je raad het al: dan ben je dus niet vindbaar. En die concurrent van jou heeft hem wel gebruikt, waardoor jouw droomklant zo doorloopt naar jouw concurrent. En dat allemaal omdat je niet een hashtag hebt ingezet?
Dat klopt.
Die kleine moeite, had je wellicht een klant kunnen opleveren.
Hoe gebruik je hashtags?
Hashtags kun je makkelijk gebruiken door een # in te typen en vervolgens een woord er achter. Als je deze hebt gebruikt, kan er vervolgens worden gezocht op die hashtag en kan jouw post dan ook gevonden worden.
Hoe bereik je nieuwe mensen op Instagram?
Ik hoef je vast niet te vertellen dat een groot gedeelte van de mensen op sociale media te vinden zijn en dat sociale media daarom dan ook ideaal zijn om jouw droomklant te bereiken!
Maar hoe bereik je jouw droomklant dan via sociale media?
– Je kunt adverteren (hiermee kun je makkelijk je doelgroep bereiken), maar tsja: wel betaald…
– Je kunt goede content plaatsen en hopen dat je doelgroep dan jou vanzelf vindt…
– Je kunt hopen dat die volgers die je nu hebt volop mond tot mond reclame gaan maken voor je…
Maar er is een veel makkelijkere manier: je richten op hashtags. En nu zeg ik niet dat hashtags de holy grail zijn en je verder helemaal niets meer hoeft te doen aan (online) marketing. Want nee, hashtags gaan er niet voor zorgen dat je business ontploft en dat je achterover kunt leunen en niets meer hoeft te doen. Wat hashtags op Instagram wel kunnen doen: is jouw bereik onwijs vergroten, waardoor je vervolgens mensen aan je kunt gaan binden!
Wat voor hashtags gebruik je?
Wat veel ondernemers denken is dat het random toevoegen van hashtags veel zoden aan de dijk zet. Om meer mensen te bereiken en nog belangrijker: de juiste mensen te bereiken is het goed om te onderzoeken welke hashtags je dan moet gaan gebruiken. Je wilt namelijk niet dat je een Amerikaanse dame bereikt, terwijl je je eigenlijk met jouw bedrijf richt op nieuwe klanten voor je schoonheidssalon in Nederland…
Als je jouw hashtags JUIST inzet, dan kun je jouw bereik onwijs vergroten. Zo zie je in het voorbeeld hieronder bijvoorbeeld, dat ik 293 weergaven had laten liggen als ik de hashtags niet goed had ingezet. Dat zijn 293 potentiële nieuwe klanten 😱En ja sure, ze worden echt niet allemaal klant. Maar met zo’n simpel onderdeel je bereik zó vergroten, is toch zonde als je dat laat liggen?!
Als je je goed verdiept in hashtags en goed onderzoek doet kun je er veel meer mee bereiken.
Meer leren over hashtags? Zoals alle fabels en feiten, hoe je hashtagonderzoek doet, de verboden hashtags en nog veel meer? Doe dan mee met de hashtagcursus! Als je op de link klikt heb ik een hele mooie aanbieding voor je klaar staan.