Een website is een van de eerste dingen die je regelt als je ondernemer bent. Maar hoé zorg je ervoor dat de mensen die jouw website bezoeken ook echt kopers worden? Ik sprak Claire Babai over vragen die elke lezer van een website heeft en in deze blog gaat ze haar beste tips delen over wat een potentiële koper wilt weten voor die klant wordt. Ik ging met Claire in gesprek en die aflevering is ook te beluisteren via spotify, scroll even naar beneden op deze pagina, daar vind je een linkje!
De teksten die op jouw website staan zijn super belangrijk. De lezer moet het interessant vinden, moet willen door lezen en het liefst aan het einde van het verhaal een gevoel hebben ‘Yes, dit wil ik!’. Om dat te bereiken zijn er een aantal vragen waar je tijdens het schrijven van de tekst antwoord op moet geven. Vragen die elke lezer van een website heeft, moeten getackeld worden. Want, een vraag leidt tot twijfel en een twijfel verkleint de kans op een aankoop!
Het grootste gedeelte van ons koopgedrag is een emotioneel proces.
Claire Babai
Claire heeft dit principe uitgezocht en kwam tot de volgende vragen die in deze volgorde door het hoofd van jouw lezer spookt.
Wat doe ik hier?
Ja, dit denkt je klant echt. Belangrijk is dus ook om bovenaan direct aan te geven wat ze komen doen. Je wilt dat ze blijven en dat doen ze alleen als je ze een goed gevoel geeft. Dit doe je door direct het verlangen van je ideale klant te omschrijven en te laten zien dat jij kunt helpen.
Waarom is dit interessant?
De lezer ziet jouw website, maar maakt nog niet direct de connectie met de eigen situatie. Om te laten zien waarom jij en jouw producten of diensten interessant zijn, heb je de ‘pijn’ of het verlangen van je ideale klant te schetsen. Zo krijgen ze het idee dat jij ze begrijpt en lezen ze graag door.
Waar wil ik naartoe?
Nu de lezer weet in welke situatie hij of zij zich begeeft, willen ze daar graag uit. Ze willen hun pijn wegnemen of hun verlangen realiseren. Hier omschrijf je de ideale situatie, zodat ze emotioneel worden meegenomen in jouw aanbod.
Hoe kan dit gerealiseerd worden?
De lezer is nu geïnteresseerd. Ze zien een verandering voor zich, maar weten nog niet hoe dit gerealiseerd kan worden. Hier mag jij benadrukken op welke manier je ze kunt helpen.
Waarom zou ik hem of haar vertrouwen?
Op dit moment is de lezer overtuigd van je product, maar nog niet van jou. Mensen kopen tegenwoordig geen producten of diensten meer, maar voornamelijk relaties. Er zijn zoveel concurrenten in de markt en jij hebt nu te bewijzen waarom jij de persoon bent met wie ze in zee moeten gaan.
Allemaal leuk en aardig, maar klopt het wel wat hij of zij beweert?
Het rationele brein van de lezer is in werking. Hij of zij heeft meer bewijs nodig om overtuigd te zijn van jouw kunnen. Dit is waar je social proof (oftewel referenties) inzet om de lezer te overtuigen. Immers: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Gebruik deze informatie! Zet al deze antwoorden op jouw sales pagina en pak alle mogelijke twijfel weg bij jouw ideale klant! Wees duidelijk, eerlijk en geef een Call To Action waarmee de aankoop gerealiseerd kan worden!
Luister hieronder de podcast waarin Claire uitgebreid haar verhaal vertelt en tips met je deelt.