Social success story: Charlottes Law “Ik ben niet echt bezig met een grid, ik denk dat mensen veel meer scrollen en niet echt naar je profiel gaan om het daar te bekijken”

charlotte-instagram-facebook-verhaal

Social success story is de blogserie waarin ik verschillende ondernemers interview die succesvol sociale media inzetten en met hun zichtbaarheid op de sociale kanalen het meerendeel van hun klanten hier uithalen. Dit keer social success story Charlottes Law: “75% van mijn klanten via Instagram”.

Social-success-story-Charlottes-Law-Instagram-Facebook

1. Kun je wat over jouw en je bedrijf vertellen?

Ik ben Charlotte Meindersma, mijn bedrijf heet Charlotte’s Law & Fine Prints en ik sta ook wel bekend als de ‘kutjurist’ en ‘Social Media Jurtist van Nederland’. Ik doe eigenlijk alles rondom marketing en social media, maar dan de juridische kant daarvan!

Ik had eerst medewerkers, maar ondertussen juist niet meer. Nu huur ik mensen in wanneer ik ze nodig heb. Ik heb uiteraard wel een boekhouder en een editor voor mijn video’s. Maar verder schakel ik een VA in voor een bepaalde taak en los ik het op die manier op.

2. Hoeveel tijd bestede je voorheen aan sociale media en hoe ziet dat er nu uit?

Exact weet ik het niet, ik heb het nooit echt bijgehouden. Maar toen ik begon, met Twitter en Facebook voelde dat juist heel relaxt en makkelijk. Alles gaat lekker tussendoor. Ik denk dat ik er toen dus wel relatief veel tijd in stak, maar dat het niet zo voelde. Ik was daar toen veel minder structureel mee bezig dan dat ik dat nu doe. Nu zit er denk ik niet per se mee tijd in, maar het is meer een verplichting om het te doen als onderdeel van mijn marketing. Ik post ongeveer 5x per week op Instagram, 2x per week op LinkedIn en Twitter gaat nog steeds een beetje tussendoor. Een Facebook account heb ik nog wel, maar doe ik niks meer mee.

Als ik een goede dag heb en leuke story’s maak dan ben ik er 20-30 minuten bezig per dag.

Ik sta ook wel bekend als de ‘Kutjurist’

Laten we eerlijk zijn: soms is het eerlijk om gewoon even te scrollen. Dat doe ik niet op het moment dat ik er mee bezig ben om er iets uit te halen. Ik scroll vaak op bepaalde hashtags, om te kijken wat anderen aan het posten zijn en wat daar gebeurt. Zo zie ik waar anderen in zijn geïnteresseerd, zodat ik kan aanhaken wat er op dit moment speelt. Het scrollen is dus niet doelloos!

3. Hoe kom jij op inspiratie voor posts?

Mensen die mij vragen stellen geven mij inspiratie! De antwoorden verwerk ik op LinkedIn, Instagram én Twitter. Vaak zijn het dus gesprekken die mij inspiratie geven, maar als ik er bewust naar opzoek ga doe ik dat dus via hashtags. Ik plan niet alles vooruit, dus ik schrijf het op en ik plaats het direct. Wanneer ik inspiratie heb, post ik dus! Ik heb een laatje in mijn hoofd met allemaal ideeën waar ik ooit nog eens over zou willen posten.

4. Wat zijn posts (of story’s) die het goed doen bij jou?

Story’s: een verhaal werkt goed. Het moet een verhaal zijn die wordt opgebouwd. Het maakt niet uit hoeveel story’s het dan zijn. Soms dan zit ik zo in mijn hoofd “Is het wel goed genoeg?” “Heb ik wel een verhaal te vertellen?” En dat vind ik soms nog wel lastig.

Posts: ik ben niet echt bezig met een grid, ik denk dat mensen veel meer scrollen en niet echt naar je profiel gaan om het daar te bekijken. Ik merkte ook dat mijn eigen ‘gebrande’ posts het veel minder goed deden dan de Canva templates die ik nu gebruikt. Ik probeer ook weleens dezelfde inhoud met een andere vormgeving weer te geven om te kijken wat het beter doet. Je merkt aan de reacties of het wel of niet goed is.

Wat zijn posts die het altijd goed doen?

  • Statements: ‘rot op met je 100.000€ posts’ al twee keer gebruikt en nog steeds gaat die als een malle.
  • Concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Niet 3 halfbakken tips.
Social success story Charlottes Law: "75% van mijn klanten via Instagram"

5. Wat heeft er nu echt aan bijgedragen dat je jouw sociale media succesvol inzet?

Het leveren van waarde! Iedereen roept dat, dus ik begin ook een beetje een hekel aan dat woord. Maar eigenlijk is het gewoon tips geven en vragen beantwoorden. Alles waar ik kort antwoord op kan geven en wat een relatie heeft met de actualiteit, werkt! En ik denk ook dat het voor mij geholpen heeft dat ik blog en video’s maak zodat je die cross-reference krijgt. Zo bouw ik vertrouwen op.

In het begin wilde ik heel erg iedereen helpen. Met korte antwoorden haalde ik mensen binnen. Nu is mijn succes groot genoeg, dus ik hoef niet meer iedereen te beantwoorden. Ik stuur dan een oudere blogpost door als het korte antwoorden zijn of ik zeg dat ze een OplosKoffie kunnen boeken (advies gesprekken) als het complexere vraagstukken zijn.

wat je deelt op Instagram moet de inleiding zijn van je product, dan weten mensen ook een beetje wat ze kunnen verwachten.

6. Heb je ook ‘fails’ waarvan je doorhad: wat ik nu doe werkt écht niet…?

Als je veel in DM weggeeft en het gevoel heeft dat dat ten koste gaat van je producten, dan moet je je afvragen hoeveel je producten waard zijn.

Ik ben wel in de valkuil getrapt van veel persoonlijke foto’s delen, die zijn heel goed voor de likes. Maar dan krijg je uiteindelijk toch niet heel veel interactie op de inhoud. Ik heb ook een tijdje gedacht dat mijn feed er wel mooi uit moest zien en dat het daardoor mis gaat. En wat ik net ook al vertelde, ik wilde een tijdje dat alles heel erg ‘on brand’ was. Maar dat was niet aantrekkelijk genoeg voor Instagram dan schiet dat niet op.

Dit zijn dingen die je leert gaande weg. Probeer het uit en dan zie je of het wel of niet werkt.

7. Hoeveel procent van je omzet en/of klanten haal je uit sociale media?

Via referenties die geen klanten zijn. Mijn volgers zijn mijn ambassadeurs, ook al zijn ze zelf geen klant van mij! Ik heb dus directe sales uit social media: volgers die kopen. En indirecte klanten: volgers die anderen vertellen over mijn producten en diensten en die dan vervolgens iets kopen. Samen is dat goed voor 70-80% van mijn totale klantenstroom. De stille volgers (geen interactie, gesprekken of likes) zorgen dus voor een groot gedeelte van mijn sales.

8. Heb je nog een Pro-Tip?

Bij anderen kijken voor inspiratie is tof. Maar zorg dat je het altijd uniek maakt. Mensen kopiëren is natuurlijk morel niet oke, maar ook juridisch kan dat voor problemen zorgen. Mijn pro tip is dus: kijk niet te veel naar wat anderen doen. Want als je doet wat iedereen doet, val je niet op! Het is interessant omdat jij iets unieks deelt!

Neem eens een kijkje op Charlotte haar Instagram, Twitter en YouTube

Beluister de hele aflevering met Charlotte!

Ook klanten uit je sociale media halen? In mijn online training: ‘Succes met social’ leer ik je hier alles over!

Social success story Charlottes Law: "75% van mijn klanten via Instagram"

Zelf geïnterviewd worden voor deze serie? Stuur me dan een mail!

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!