Ik krijg vaak de vraag van ondernemers in welke social media kanalen ze het beste kunnen investeren. Je wil natuurlijk het meeste uit je budget halen en daarom is het belangrijk om te weten uit welke kanalen jij de beste resultaten kunt halen met je advertenties. Zowel Instagram als Facebook behoren in 2023 nog steeds tot de meest populaire social media platformen ter wereld. Beide worden dan ook wereldwijd heel veel gebruikt voor social media marketing. Maar kun je meer succes boeken voor je onderneming met advertenties op Instagram of Facebook?
Verkeerde aannames bij adverteren
Hoewel Facebook en Instagram allebei wereldwijd heel populair zijn, kan het zeker ook misgaan met adverteren op deze kanalen. Het kan zomaar zo zijn dat je veel investeert in de één, terwijl je doelgroep veel meer op de ander zit. Eén van de grootste misvattingen bij adverteren? Dat je kijkt en vertrouwt op je eigen gedrag. Ik hoor heel vaak klanten zeggen “Ik zit zelf veel meer op Instagram en helemaal niet op Facebook”, “Instagram werkt voor mij veel beter dan Facebook”. Daar gaat het dus mis. Je gaat met bepaalde aannames adverteren in omdat die in je eigen hoofd zitten.
Je doet dan dus meteen de aanname: ‘Ik zit zelf veel meer op Instagram en ik word zelf veel meer beïnvloed door Instagram, dus adverteren werkt voor mij ook alleen op Instagram’. Maar je moet en wil helemaal niet naar jouw eigen gedrag kijken, maar naar die van je doelgroep. Verkeerde aannames bij adverteren kunnen op deze manier zorgen voor veel verspilling van geld en tijd die je als ondernemer juist wil besparen.
Je ideale klant
Vaak doe je deze aannames omdat je jezelf ziet als je doelgroep. Je bent als ondernemer vaak zelf je ideale klant omdat dit is van waaruit je je eigen bedrijf bent gestart. Maar dit betekent niet dat als jij in het hokje zit van je doelgroep, dat je ook precies hetzelfde gedrag vertoont als je doelgroep. Want weet je wat blijkt? Bij veel van mijn klanten, en vaak ook bij mezelf, doen Facebook advertenties het zelfs beter dan Instagram advertenties. Ja, echt. Dit is niet altijd zo, maar wel vaak. En daarom is het heel belangrijk om altijd te blijven testen.
Hogere kosten voor Instagram advertenties
Twijfel je hieraan? Ik heb een goed voorbeeld van Facebook advertenties die het beter doen dan Instagram. Bij mijn laatste advertentie zette ik een identieke advertentie online die zowel op Facebook als Instagram werd getoond. Op Instagram betaalde ik hiervoor €10,02 per aankoop, terwijl ik op Facebook maar €7,49 betaalde. Toch best een verschil in kosten om iemand klant te maken, toch?
Welke aannames doe jij?
Ik wil je vragen om jezelf af te vragen: wat is een aanname die ik misschien maak over mijn doelgroep? En Klopt dat wel? Of is dat toch eigenlijk je eigen gedrag of gedachte? Zo kun je zelf het heel vervelend vinden om iemand om een review te vragen, terwijl je klant het alleen maar fijn vindt om te doen. Of doe je de aanname dat jouw doelgroep geen budget heeft voor jouw product omdat je het zelf een investering zou vinden? Of ben je ervan overtuigd dat je écht video’s moet gaan inzetten omdat jij zelf urenlang zit te scrollen op Tiktok? Ik ben benieuwd wat jouw aannames zijn.
Gratis Masterclass over adverteren
Heb je geen idee waar je moet beginnen met adverteren zonder aannames? Neem dan deel aan mijn gratis masterclass over winstgevend adverteren. Mijn masterclass is perfect voor jou als je:
- Een ondernemer bent die wil gaan starten met adverteren of al adverteert, maar nog niet de gewenste resultaten behaalt.
- Bereid bent om budget te investeren in Facebook en Instagram advertenties.
- Begrijpt dat je eerst moet investeren voordat je geld zich terugverdient.
- Je een schaalbare business hebt (je hebt bijvoorbeeld geen hobbybedrijf).
- Je bent bijvoorbeeld een coach, webshop eigenaar, online marketeer, horecaondernemer, kennisondernemer, fotograaf of yogadocent
- Je bent een ondernemer die maximaal wil groeien en het liefst 5k of meer per maand wil draaien.