Instagrammen met een strategie, dit is waarom jij als ondernemer dit ook wilt!

Instagrammen met een strategie, dit is waarom jij als ondernemer dit ook wilt!

Wat is een social media strategie en waarom wil jij dit ook als ondernemer?

Van Dale beschrijft een strategie als volgt:

stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)

  1. bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
  2. plan van handelen

En in dat is precies wat het is. Door middel van een strategie kan je handelen met een plan om je gestelde doelen te bereiken. Eigenlijk staat hier dus dat wanneer je doelen stelt en je een strategie maakt dat je die doelen gaat halen. En dat is precies de mindset die we nodig hebben. Een strategie is niks anders dan een middel om je doel te halen. En daar wordt het interessant, want nu is het excuus ‘een strategie is niks voor mij’ niet meer van toepassing. Als ondernemer stel je jaarlijks, maandelijks of misschien wel wekelijks doelen en die stel je niet voor niks, die wil je halen! Dan komt een strategie om de hoek kijken. 

Strategie klinkt in eerst instantie misschien wat heftig of groots. We hebben snel de neiging om te denken dat het heel moeilijk is. Dat het helemaal vast ligt voor een bepaalde tijd en dat er daardoor geen ruimte meer is voor spontaniteit. 

Maar een social media strategie is eigenlijk niet moeilijk, wel noodzakelijk:

Een groot onderdeel, en een onmisbaar begin, van een sociale media strategie is dat je moet weten waar je ideale klant op zit te wachten en wat die wilt horen. Pas als je dat weet kun je ijzersterke content gaan maken.

Consistentie en een contentplan is heel fijn, maar veel ondernemers denken dat er dan geen ruimte meer bestaat voor spontaniteit. Maar ook binnen een consistent plan is ruimte voor creativiteit en spontaniteit. Je kan bijvoorbeeld het plan hebben om elke vrijdag een post te schrijven over Instagram hacks. Maar binnen die specifieke tijd en thema kan je natuurlijk je creativiteit helemaal los laten gaan. Juist als je in die flow terecht komt ga je veel sneller en productiever content maken.

Nog een voorbeeld: Je hebt de strategie om drie keer per week een post te doen, waarvan 1 reel, een carrousel post en een fotopost. Jouw klanten willen graag meer weten over structuur (want dat is jouw business). Dan kun je op momenten dat je meer creativiteit hebt en ook meer tijd, extra posts maken. Maar er staan hoe dan ook iedere week 3 posts en wellicht meer. Geen weken dat er niks online komt dus.

Aan de slag met een sociale media strategie

Ik wil alleen maar zeggen, wees niet te bang voor een strategie. Het is een cruciaal onderdeel van succesvol je sociale media inzetten. Meer hierover leer je in de Succes met social online training. Waarin ik je ga helpen een fantastische strategie op te zetten waarmee jij succesvol jouw sociale media inzet en van die (nieuwe) volgers ook klanten gaat maken.

Wil je weten wat een strategie heeft betekend voor andere ondernemers? Lees hier onder de Social Succes Verhalen!

Waarom-een-social-media-strategie-onmisbaar-is

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!