Werkt een gratis weggever (zoals een ebook) nog wel bij Facebook advertenties?

Header werkt een gratis weggever (zoals een ebook) nog wel bij Facebook advertenties

Hoe vaak heb jij ze voorbij zien komen? Een gratis weggever zoals een ebook, masterclass of checklist? Ik denk aardig vaak, want ik krijg de afgelopen tijd vaker reacties als “Die gratis weggever kennen we nu wel” of “een gratis ebook werkt echt niet meer”. Ik snap het ook wel. Als je iets vaak voorbij ziet komen, kun je al snel denken dat het niet meer werkt omdat zoveel anderen het doen. Maar.. er is een reden waarom zoveel mensen gebruik maken van een gratis weggever of gratis ebook. Ik ga je vertellen waarom het zeker zin heeft en goed is voor jouw onderneming om een gratis weggever in te zetten. 

Wat is een weggever?

Laten we bij het begin beginnen. Een weggever is een product of cadeau dat je gratis aanbiedt in ruil voor een e-mailadres of het inschrijven voor jouw mailinglijst. Een weggever wordt dus vaak gebruikt voor het uitbreiden van je mailinglijst. Ook is het een manier om nieuwe potentiële klanten laagdrempelig kennis te laten maken met jouw diensten of producten. Gratis is natuurlijk altijd fijn en doet het daarom dus vaak erg goed onder mensen die verder ‘nergens aan vast willen zitten’.

Een gratis weggever kan verschillende dingen zijn. Het kan een gratis webinar zijn waarin je wat informatie geeft over een onderwerp die je uitgebreid behandelt in een betaalde boek. Of het kan gaan om een gratis ebook die ingaat op één van de topics uit je betaalde gids. Of het kan een checklist zijn.

Waarom zou je een gratis weggever inzetten?

Er is natuurlijk een reden waarom een gratis weggever zoveel wordt gebruikt. Maar dat veel mensen iets doen, betekent niet dat het niet meer werkt. Anders zouden er bijvoorbeeld ook geen restaurants of souvenirwinkels meer bestaan. Het wordt uit gebruikt omdat het simpelweg werkt. Voor klanten zet ik zelf ook veel gratis weggevers in. Dit is namelijk de perfecte manier om laagdrempelig kennis te maken met jou als onderneming, jouw onderneming of jouw organisatie. Zodat iemand een beetje kan aanvoelen: is dit iemand waar ik mee wil samenwerken? Kan diegene mij helpen? Wat kan ik verwachten van de betaalde producten en diensten van deze ondernemer? Op deze manier kun je dan ook vaak je ideale klant vinden omdat ze al eerder kennis hebben gemaakt met jouw werk en weten dat jouw aanbod aansluit op wat ze zoeken.

Modern Story founder Manon die op post-its schrijft op de muur.

Voorbeelden van gratis weggever

Bij een gratis weggever kun je denken aan de volgende producten of diensten:

  • Een ebook
  • Een gids
  • Een webinar of masterclass
  • Een challenge
  • Een 3-daagse mini training
  • Een besloten podcast
  • Een besloten video serie

Er zijn dus heel veel mogelijkheden voor een gratis weggever. Voor ieder wat wils en wat past bij jouw onderneming.

Een gratis weggever werkt nog steeds

Natuurlijk zal je nu onderscheidender moeten zijn dan een paar jaar geleden. Maar als je dat doet, kan het nog steeds goed werken. Goed om te weten: de doelgroep van ondernemers is wel wat duurder om te bereiken met advertenties via Instagram en Facebook dan de particuliere doelgroep. Maar wat het meest belangrijk is: wat levert je investering je uiteindelijk op? Daarbij wil je niet alleen kijken naar de kosten per download/aanmelding als je ermee adverteert. Kijk ook niet alleen naar het aantal downloads als je het organisch doet.

De resultaten van een gratis weggever

Wat belangrijk is om op te letten na het inzetten van een gratis weggever is: wat doet de potentiële klant erna? Gaan ze door je email funnel en kopen ze je betaalde product? Het gaat om een combinatie van alle elementen samen. Als je gaat adverteren, ga je ook nog eens vissen in een veel grotere vijver zoals ik al vertelde in deze post. Zo kun je met adverteren de juiste mensen bereiken én veel meer dan je organische bereik. In deze post lees je meer over het binnenhalen van webinar aanmeldingen door middel van Facebook advertenties.

Modern Story founder Manon lachend achter een laptop.

Adverteren met een weggever

 Ik geef je graag een voorbeeld over adverteren met een gratis weggever. Laatst was ik begonnen met het adverteren van een gratis ebook voor een klant. We betaalden maar 33 cent per nieuwe aanmelding op een particuliere doelgroep. Ja, dat lees je goed: 33 cent. Zo kun je dus heel snel je nieuwsbrieflijst laten groeien. Kleine sidenote: staar je niet helemaal blind op die 33 cent, dat is wel écht heel laag.

Een ander voorbeeld: met een gratis masterclass behaalden we heel veel aanmeldingen en kwamen er meteen al 9 verkopen uit (doe vooral even deze cursus als je ook wil leren hoe je goed verkoopt uit een masterclass). Wil je nog steeds zeggen dat een ebook of gratis weggever niet meer werkt? 😉 Think again! Het is een super mooie manier om potentiële klanten kennis met je te laten maken. En kijk natuurlijk ook wat bij jou past: een ebook, minicursus, masterclass of heb je een heel ander idee?

ik doe zelf ook aan weggevers

Zelf heb ik ook een aantal gratis mogelijkheden om kennis met me te maken. En dat niet alleen, je krijgt natuurlijk ook bomvol waarde hiermee! Want iemand investeert dan wel niet geld in jou met een gratis product, maar investeert wel tijd. Het is dus niet een ‘dit is wat je bij mij kunt kopen’ praatje: het is een masterclass bomvol waardevolle lessen van mijn 8+ jaar marketingkennis, in dit geval specifiek over adverteren op Facebook en Instagram.

Ik ben benieuwd of jij al met een gratis weggever werkt. Zo niet, dan is dit een mooi moment om daarmee te gaan beginnen!

Benieuwd naar mijn gratis masterclasses?

Meet modern story

Over Manon

Mijn missie is om ondernemers te helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Zo kunnen zij ideale klanten aantrekken. Ik heb al 1500+ ondernemers mogen helpen, die hun bedrijf laten groeien en daarmee ook hun omzet. Ik ben ervan overtuigd dat jij dat ook kunt bereiken!

Gratis masterclass

11 succesfactoren voor adverteren op Facebook en Instagram

Je ontdekt in deze masterclass:

Meld je nu aan!