In de vorige blog hebben we het gehad over adverteren voor een webinar, in deze blog gaan we het hebben over een gratis weggever. Beide zijn marketingstrategieën die je kunt inzetten om meer klanten te binden en uiteindelijk verkopen te realiseren. Een gratis weggever is een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jou en jouw producten, maar zonder contact met deze klanten te houden, raak je ze weer kwijt. Daarom is het belangrijk dat deze mensen in een mailfunnel terecht komen. In deze blog neem ik je mee hoe je dat kunt doen.
Wat is een gratis weggever?
Een gratis weggever is bijvoorbeeld een e-book, een checklist of een ander onlinedocument die mensen kunnen downloaden. Dit product is gratis te downloaden in ruil voor een naam en e-mailadres. In de gratis weggever lever je waarde en geef je tips, als mensen meer tips en waarde willen, dan stuur je ze door naar jouw aanbod. Op deze manier laat je jouw ideale klant kennismaken met jou en jouw aanbod. Het is slim om deze gratis weggever te promoten via Facebookadvertenties.
Wil je meer weten over adverteren via Facebook, lees dan deze blogs eens:
- Adverteren tijdens feestdagen
- Goedkoop adverteren tijdens deze maanden
- Waarom bestaan er cursussen voor adverteren via Facebook?
- Zo promoot je een webshop via advertenties
Hoe bouw je een mailfunnel?
Nadat iemand jouw gratis weggever heeft gedownload wil je top of mind blijven van jouw ideale klant. Je wilt dat deze persoon iets met de info uit het e-book gaat doen en inziet hoe veel waarde jij kan leveren. Dit is de reden dat het slim is om deze ideale klanten te blijven mailen. Met extra tips, een verhaal over de ondernemer achter het gratis e-book en uiteindelijk jouw aanbod. Je weet dat deze persoon hierin is geïnteresseerd, want die heeft niet voor niets de gratis weggever gedownload.
Een mailfunnel bestaat uit een aantal mails waar jouw ideale klant doorheen gaat. De eerste is de gratis weggever zelf, het onlinedocument zoals een e-book of een checklist. Daarna is het afhankelijk van jouw aanbod en jouw doelgroep hoe de rest van de mails eruit gaat zien. Jij kent jouw klant het beste, denk goed na over wat diegene zou willen lezen in welke volgorde.
Een programma waar je een mailfunnel in kunt bouwen en makkelijk data in kunt uitlezen is MailBlue. Dit is de Nederlandse variant van Active Campaign, het systeem is verder identiek. Ik gebruik het zelf en veel van mijn klanten ook. Ik ben heel blij met hoeveel opties je binnen dit systeem hebt, andere systemen hebben toch vaak meer beperkingen. Met verschillende tags kun je groepen maken en aan de hand van het wel of niet openen van de mail of het wel of niet doorklikken op een link in de mail kun je gerichte mails sturen. Denk bijvoorbeeld aan een funnel die je bouwt, waarbij mensen worden uitgesloten als ze jouw product hebben gekocht. En dit alles kan je automatiseren. Je bouwt het een keer en dan is het klaar. Je kunt Mailblue nu gratis 14 dagen proberen via deze link.
